Kabeltype i fodlistekanaler

Vi har købt de der fodlister som man bare klikker på, og så kan man trække kabler inden i. Hvis man skal trække fra et 230v stik til et andet i denne fodliste, hvad slags kabel må man trække så:

- 3 x 0,75# blød kabel
- 3 x 1,5# masiv/hård kabel
- 3 x 1,5# masiv/hård løse leder

Mvh
Torben
Vi har købt de der fodlister som man bare klikker... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er garanteret ikke noget lovkrav mht. stiv/blød ledning. Det interessante er ledertværsnittet. Du skal dog være opmærksom på fabrikantanvisninger mv. Fx. kan du ikke montere fuga stikkontakter med blød ledning. Så skal du måske bruge terminalrør på ledningsenderne?? Med det sagt, kan man i dag købe light installationskabel som er tyndere end normalt og de kan godt være i kanalerne. Jeg ville vælge det sidste. 5x1.5 light er lige så tynd som "gammeldags" 3x1.5.

Det skal klart laves som elektrikeren skal lave det. Det med en stikprop med ledningen der smutter ind i et hul, - det ved jeg sgu ikke hvad jeg skal sige til. Det er jo muligt for dig at sætte kanalerne op og panelunderlagene og lægge kablet i. Det er kun selve tilslutningen man principielt skal betale en anden elektriker for.
Skrevet af MBfan på 24 jan 2010 10:44

Det skal klart laves som elektrikeren skal lave det. Det med en stikprop med ledningen der smutter ind i et hul, - det ved jeg sgu ikke hvad jeg skal sige til. Det er jo muligt for dig at sætte kanalerne op og panelunderlagene og lægge kablet i. Det er kun selve tilslutningen man principielt skal betale en anden elektriker for.


Nu er det jo ikke helt rigtigt det der!
En installatør må ikke "bare" lave samlinger og tilslutninger.
Jeg ved det lyder dumt. Men som alm. dum privatmand må du ikke selv trække kablerne. Du må heller ikke mure rør ind og lade elektrikeren trække ledningerne.

Mht. at føre en forlængerledning ind i kanalen er det lovligt, såfremt du kan fjerne den igen, uden brug af værktøj. Dvs. du må ikke lave en forlængerledning der går gennem en væg.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Faktisk må du lave det hele selv, så længe du får en installatør til og autorisere det. Og SKS'en er lavet. Der er ingen steder et krav om, at det skal være en elektriker der har udført arbejdet.
ttp.dk--> Det var da sjovt!!
Der står i lovgivningen at en installatør ikke må godkende arbejde der ikke er udført af ham selv eller folk ansat direkte under ham....

Men nu er det jo også længe siden jeg har siddet med bøgerne :-)


Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
I så fald, skal denne være under opsyn af en udlært elektriker, under udførslen af arbejdet. Dette kaldes også for en "Hold-ved-montør" eller en lærling.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tusind tak for det gode svar.

Jeg vidste ikke der fandtes de der light kabler.

/Torben
Fast installation må godt laves med bløde kabler, men mindst 1,5 mm2, men det anses vistnok ikke som godt håndværk, det giver også problemer i komponenter med fjederklemmer.
Kender i, stik mufferne fra solar. De er godkendt til blødledning såvel som fast. (måske lidt off-topic)
Skrevet af akselj på 24 jan 2010 18:37
Fast installation må godt laves med bløde kabler, men mindst 1,5 mm2, men det anses vistnok ikke som godt håndværk, det giver også problemer i komponenter med fjederklemmer.

Man bør i så fald klemme terminalrør/ledningsbeskyttere på ledningsenderne. Så er vi ude i noget med skibsinstallationer. Der bruger man jo blød ledning pga. vibrationerne. Til alm. brug er blød ledning ikke bedere, kun dyere.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis