Bøg koger desværre...

Hej,

Vi har ofte problemer med, at bøf ligger og koger på panden (i meget væske) fremfor at ligge og stege. Vi snakker om, at det kan være fordi, der er for meget fedtstoft i kødet.

Hvad kan årsagen være efter Jeres mening? Hvilken fedtprocent i kødet vil I anbefale til bøf? Panden er en meget dyr pande

Hilsen Torben
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben.
Du har vel hørt om at pumpe kød ! Det samme kan gøres med oksekød før det bliver hakket, Men en af de væsentligste årsager til at din BØF koger skyldes at din pande slet ikke er varm nok når du smider Bøfferne på. Det bedste er faktisk at smide dem på en glohed pande vente 10-15 sekunder vende bøffen og lade den lukke på den side også. Herefter tilsættes lidt olie og der skrues ned for blusset.

V.h.  Håndværkeren
Hej alle.

Ja det er ikke tilfældigt når du i køle-disken kan finde pakker med kød der er ens der vejer nøjagtig ens, mit bud på det er vand.
Der er nogen der tjener kassen på vand, selv om det så vidt jeg ved er forbudt at pumpe kødet.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er også forbudt at køre mere end 80 kmt. på landevejene, aligevel køre de fleste 90 kmt.
fedtprocenten er fuldstændig uden betydning.

det er pandens pris for så vidt også. det afgørende er ganske enkel fysik. når der kommer en "kold" bøf på panden optager den varmeenergi fra panden. hvis ikke du kan tilføre panden energi i samme hastighed som bøffen optager energien vil temperaturen på panden falde. hvis panden er lille og let vil temperaturen alt andet lige falde hurtigere end på en stor og tung støbejernspande. når temperaturen er faldet tilstrækkeligt begynder kødet at koge istedet for at stege. 

din pande kan uden tvivl stege en bøf. det du skal finde ud af er bare hvor stor en bøf den kan klare. varm panden godt op før du lægger på, og hvis du opdager, at den begynder at koge må den af så panden kan blive varm igen. det samme når du vender bøffen - lad lige panden få lidt tid til at få varmen igen før du lægger den nye rå side på. næste gang må du så vælge en mindre bøf hvis du vil undgå at tage af og på for at panden kan få varme.
vidt jeg ved er forbudt at pumpe kødet.
Nu hedder det gourment-marinade, men princippet er det samme ;-)

Green

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis