Udmåle laderelæ

Hej,

Min mor har en Nissan Sunny fra 1995. Lyset (indvendig og udvendig) pulserer en smule - især ved lave omdrejninger. Ved høje omdrejninger kan jeg ikke rigtigt se det.

Laderelæet - kan det være her fejlen er og hvordan udmåler jeg det - hvad skal jeg se efter?

Hilsen Torben
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan kontrolere laderelæets funktion, med et voltmeter, du måler spændingen over bateriets poler.

Laderelæet er indbygget i generatoren, og kan ikke justeres.

Men hvis bilen ellers kan holde strøm, så ville jeg ikke bekymre mig om det.

mvh jens
Hej og mange tak for svar,

Hvad skal spændingen være....i tomgang? Jo, jeg mener den holder strøm, men virker (lidt) forkert at lyset eks. i lygter står og pulserer en smule - underligt at se på når man holder bag ved en anden bil ;-)

Hilsen Torben
Det er lidt forskelligt hvad spændingen er i tomgang, men når motoren køre over ca. 2000 o/m skulle spændingen gerne være 14,8 volt eller der omkring (nogle lader op mod 16 volt)

Men hvis den pulsere så voldsomt, kunne det jo godt være en fejl på laderelæet, eller måske trænger generatoren til et eftersyn.
mvh jens
Det skulle være en typisk fejl ved laderelæet når lyset pulserer. Det lader nok også for meget.
Jeg har aldrig set det i praksis, men i teorien begynder det at boble og der dannes knaldgas i en gammeldages bly akumulator hvis spændingen er over 14V på akumulatoren.

Mvh Adam
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis