Afmontering af BASTA cykellås

På en cykel af mærket Kildemoes Colibri er låsen monteret i en skål, der er svejst på stellet, og på den modsatte side er der en bøjle, der vippes ind i låsen når cyklen skal aflåses.

Låsen er markeret med ordene BASTS CLICK og der er angivet et nummer (3110), der formodentligt er et nøglenummer. På bøjlen, der vippes ind i låsen, er der skrevet BASTA 597194B.

Låsen er gået i baglås, dvs. at hvis cyklen står med hjulene opad og jeg fylder låsen op med petrolium, kan den til nød åbnes efter mange forsøg og evt. små bank på låsen, men så snart cyklen vendes om igen, så kan låsen ikke åbnes overhovedet.

For at undgå, at cyklen låses ved en fejltagelse vil jeg i første omgang gerne have selve låsen fjernet, men hvorledes kan denne lås afmonteres? Jeg kan ikke se nogen form for skrue el. lign. der kan løsnes.

Næste spørgsmål går på, om det er muligt at købe en ny lås og selv montere denne på cyklen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder den ikke med strips som vist her:

http://www.billigcykel.dk/shop/basta-click-laas-439p.html

Eller kan den blot være "klemt" ind i skålen (sidder i spænd). Den er formentlig/forhåbentlig ikke svejset fast!
Det ville have været lidt lettere, hvis du havde taget et billede af låsen og lagt op.

Nu prøver jeg så at gætte

De Basta Click låse jeg har set, bliver sat fast med strips, eller måske som en del af en holder på stellet, hvor også bagagebærer ell. lign. er fastgjort.

Herunder er der et par billeder af de 2 modeller:

Ved ikke om det hjælper dig noget, ellers må vi nok have et billede af din lås


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

det bedste er hvis låsen er på svejst.
er at bruge en vinkelsliber og skære "låsebolten "af.
den stang der vibbes ind i låsen.!
og erstatte den med "løs" bøjlelås med strips.?

jeg menner at låsen er presset i med nogle tons.
eller er den krømpet fast.
varme "skålen" op og presse indmaden i og køle af.!
eller "låsebolten" den holder på det hele.!
Selve låsen er blot presset i den kop der er svejst på stellet. Rå vold og en stor skruetrækker har før hjulpet mig med at få den ud. Der sidder en stump bladfjeder og holder igen, det er nemmest hvis du 'skruer' låsen ud, evt imens du har noget der presser på den gennem hullet hvor låsestangen normalt går ind.

En ny lås der passer i koppen kan fås hos din cykelhandler - hvis du køber den først kan du jo lige lure hvordan den er er holdt fast.

/ Claus

Tricket er at bore et 6-8mm hul (parallelt med nøglen, jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det) ud for det indhak som er i den fastmonterede kop. Derefter kan låsemekanismen normalt vippes ud med lidt vold og en ny kan købes hos cykelhandleren.
Start med et mindre bor i boremaskinen.
/Nja
Annonce
bore du i kopen og drive låsen ud med uddriver dorn.
og lape hullet med svejsning eller en gummiprop.!!!
Nej. Der skal bored fra forsiden af låsen ud for indhakkket i koppen. Så kan hele låseindsatsen relativt let tages ud.
/Nja
jeg har nok i min tid som cykelsmed boret de første 50 ud,bor med 6mm bor mærk op med en kørner lige midt i det første A i BASTA

derefter er den lige til og vride ud med en skruetrækker,hvis den da ikke kommer med ud på boret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis