Bilalarm (registrering af rystelser)

Jeg har denne billige bilalarm som jeg som jeg godt kunne tænke mig at lave om på. Alarmen bliver aktiveret ved rystelser/vibrationer, men det vil jeg gerne have lavet om så den bliver aktiveret med en kontakt i stedet for.

På printpladen har jeg fundet den komponent der udløser alarmen(rød ring), men jeg kan ikke lige finde ud af hvordan den virker.

Er der nogle der ved hvordan den udløser alarmen og hvor jeg kan sætte en kontakt på?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et lidt større billede af selve dimsen ville måske hjælpe.

Men den minder lidt om de TILT-følere, der sidder i flippermaskiner - et tungt lod for enden af en bladfjeder, som ved rystelser svinger ind og skaber kontakt til en fastmonteret metalflade. Kan dog også være en strain-gauge, hvor den elektriske modstand ændrer sig alt efter hvor meget metalarmen bøjes (samme teknik som i en elektronisk køkkenvægt).

Hvor mange ben går der fra den lodrette printplade? Hvis det kun er to, kan du jo prøve at kortslutte dem, et godt bud er, at det vil udløse alarmen. Et mindre godt bud er, at det vil udløse blå røg fra en af komponenterne  Så det er på eget ansvar.

Er det fordi du vil bruge den som hus-alarm? Så ville vi nok købe et af de billige anlæg, man efterhånden kan købe, med styrepanel, to trådløse dør/vindueskontakter, en rumføler og to fjernbetjeninger. De fås for under 1000 kr. Metro har tilbud på et til 499 + moms indtil onsdag. Vores nabo har ét, og er godt tilfreds. Ikke lav-det-selv, men det sparer en masse trækken ledninger.

Selv har vi en bio-alarm, den sorte model. Den brune løb desværre tør for liv i efteråret.


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

du skal vel bare sætte et multi(ohm)meter til for at finde ud af om der der kontakt når du ryster vibrationsfætteren (som man siger...)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis