Kondensfrit skur

Hej Lav-det-selv folk

I sommers byggede vi et skur med klare plast trapeztagplader. Her til vinter har vi desværre erfaret at løsningen giver rigtig meget kondensering på undersiden af taget, så vi skal finde en løsning der afhjælper problemet.

Skuret er bygget sammen med carport - samlet mål er B:3,2m x L:11m
Skuret er ikke opvarmet (og det er heller ikke planen)
Gulvet er fliser direkte på jorden

Spørgsmålet er om vi kan afhjælpe problemet ved at lave en form for under let undertag eller om vi skal skifte hele taget med ståltrapezplader med antikondens belægning eller et plast termotag.

Alle råd og erfaringer er velkomne!!!

Mvh Therkel

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et skur lignende, også med et lags trapetz, det er dog isoleret i vægene, med 75 mm glasuld, dele af loftet er isoleret med 75 mm glasuld, jeg har så et lysbånd gennem rummet, her har jeg lavet en ramme af nogle lister 25 x 25 mm og beklædt med klar plastik, på begge sider, rammen er så skruet op under spærene.
Her er ingen form for kondens, heller ikke hvis jeg har varme på, og det fryser udenfor.

Hvis du vil have andet tag, så ville jeg foretrække et trelags termo.
Jeg tror ikke det kan svare sig at ligge stål plader på, enten skal det isoleres end smule så det bliver lukket ordentligt, evt. med noget undertag, man kunne bare bruge noget plastik folie. Eller også skal der lukkes lidt op for luften så du kan få lidt ventilation igennem skuret, det burde ihvertfald kunne tage det. Jeg har en lign. lukket carport, med plastictrapez tag, der er dog go ventilation op igennem udhænget. Umiddelbart vil det være den hurtigste og nemmeste løsning, hvis du kan åbne op for luften på nogen måde.
Hej je__ns

Tak for dit svar på mit indlæg.

Kunne du evt. sende et billede af dit skur, så jeg kan se udførelsen af dit tag. Det giver nogen gange mere mening.

På forhånd tak!

Mvh Therkel
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har brugt onduline plader på et af mine skure. ca. 1/3 af arealet er af den gennemsigtige type, så jeg kan få dagslys ind. derudover har jeg sikret at der er udluft ved vindskeder, så ventilation er i orden. jeg har ingen varmetilførsel i skuret.
Pladerne ligger ovenpå lægterne og der er ingen undertag.
Jeg har praktisk talt ingen kondens ved de sorte plader, og minimal kondens ved de klare, dog kan kraftig minus grader med foregående fugtig vejr. skabe kondens som drypper lidt ved tø, men det er ikke et problem ved normal vinter vejr.

Mange hilsner
Polite
 
Problemet er dels, at trapezpladerne ikke som f.x. Onduline eller eternit opsuger en vis mængde fugt, dels ventilationen. En "let brise" hen under pladerne vil mindske dannelsen af kondens samt ventilere fugten væk fra pladerne - men med din konstruktion skal du ikke regne med at kunne fjerne det helt.
Selv i åbne carporte kan der være kondensdryp.

Du kan godt skifte til f.x. stålplader med antikondens-behandling, men den vil kun virke, såfremt der er tilstrækkelig ventilation.

Du kan overveje at mindske temperaturforskellen ved at isolere loftet ganske lidt - f.x. trykimprægnerede forskallingsbrædder med 50  mm coated rockwool henover. Dels kan luftskiftet under taget øges (forudsat du har etableret ventilation), dels sænkes temperaturforskellen - og evt. dryp fanges af rockwoolen.
Ikke en optimal løsning, men det virker. Husk afstand mellem rockwool og plader - min. 20 mm, gerne 50.

Du skal også have luftskifte inde i skuret - ellers risikerer du fugt-opbygning.

Ville starte med at lave ordentlig ventilation - og se effekten, inden du går videre.

 Pænt skur, i øvrigt!

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis