Spartle gipsplader med hvad ?

Jeg skal til at spartle samlinger på 50 gipsplader
hvad er nemmest at arbejde med og giver det bedste resultat ?
både med hensyn til selve spartlingen og med hensyn til slibning efterfølgende.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte for et par år siden noget spartelmasse fra Jem & Fix det var færdigblandet i en 10 litersspand, nemt at arbejde med, nemt at slibe det kan godt anbefales. Jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder men jeg tror ikke de forhandler mere end den ene slags færdigblandet spartelmasse i 10 liters spande?, men en sådan 10 litersspand kostede omkring 70-80kr.
Jeg brugte en god bred spartel til at spartle med som nemt kunne række over hele samlingen i et strøg, til at slibe spartel ned med brugte jeg en billig rystepudser. (Ved brug af rystepudser bør den være billig, for den tager skade af alt det gips støv.


Medium sandspartel

Jeg har ikke for gode erfaringer med de alt for billige spartelmasser, nogle er noget tyndt snask der ikke er til at spartle med, de synker meget pga. højt vandindhold, også er det hårdt at slibe i.

De lidt dyrere spartelmasser er mere cremede at arbejde med, synker ikke så meget, og er meget lette at slibe i.

Sandspartel fra bla. Flugger og PP mestermaling er utrolig god at arbejde med, den billige "prof" fra XL byg har jeg også rimelige gode erfaringer med.

Overvej evt. at leje en girafsliber og industri støvsuger til opgaven, det giver en flot og glat finish, støver ikke så meget også går det væsentligt hurtigere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Køb for GUDS SKYLD ikke de produkter Jem & Fix sælger... De indeholder sindssygt meget vand (deraf den "lave" pris), og synker derfor helt vildt.... Desuden tager det flere dage at tørre op.... Endnu engang kan jeg varmt anbefale flüggers produkter, men som Koluda også skriver er der alternativer....
Fyld samlingerne ud med gips, det svinder ikke ret meget. En smule dyre, men betyder ikke noget i den store sammenhæng. Slib det evt. inden det er fuld hærdet - det er hårdt at slibe i forhold til den billige spartel fra Jem&Fix.
Jeg har også svært ved at få en god finnish med Jem&Fix's spartel. Der kommer meget let slibespor, specielt når laget er tyndt, og overfladen virker ikke til at være særlig stærk.
Jeg vil derfor prøve med Starks produkt. Umiddelbart synes jeg den har bedre styrke efter hærdning og slibning, men har kun lige lavet en prøve.

 

Du kan evt også bruge en grov sand spartel til at spartle med første gang, rækker lidt længere og er faktisk også lettere end medium at få jævnet pænt Og så slut af med medium sandspartel Kan også bruge gips første gang som Decollage skriver, men noget svære at arbejde med og få spartlet pænt... Plus man skal blande det selv også

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
takker for alle de mange kommentarer
jeg vil køre op til xl imorgen og kigge på det pro spartelmasse.
Og jeg har også kig på en girafsliber, har dog selv en industristøvsuger
men mange tak
Jeg ved ikke så meget om maler behandlinger endnu, men jeg skulle mene at fluggers grå mappe giver et godt billede af hvilken behandling din væg skal have
http://gm.flugger.com/dk/ Her kan du vælge din væg overflade, klikke på om den skal tapeseres, males og filtes eller måske bare males. Så laver den en komplet behandlingsanvisning, nem at følge.
Hej Hegelund

 Til de helt almindelige spartelopgaver vil jeg anbefale dig en LH håndspartel fra Bostik. Det er et ganske udmærket produkt til hjemmebrug, som jeg ikke personligt har oplevet problemer med. Ja det kan godt være den synker en smule under optørring, det er dog ikke noget specielt problem, og jeg tror uanset hvilket produkt man anvender til spartling, at man skal over det 2 gange. Husk inden du spartler at klæbe en armeringstape hen over samlingerne, så du undgår eventuelle svindrever.

 Du finder produktdatabladet her: med masser af info om tørretid, vandindhold etc.

Rigtig godt fornøjelse med dit projekt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også