sprøjtemaling og DIN måler

Hej. Jeg fandt på et loppemarked en lille DIN kopmåler (7 dl) med en lille instruktionshæfte til - og i denne kan jeg læse at en akrylmaling på vandbasis skal måle 25-30 DIN sekunder - fint nok. Jeg har før arbejdet med industrilakering og ved lidt om det, men jeg mener nok at til hobbybrug må denne lille måler være fin. Godt nok, men for at teste måleren fyldte jeg den med vand. Det tager 12 DIN sekunder at tømme den. Fylder jeg lak i kan det ikke engang komme ud. En god regel siger at man typisk fortynder malingen omkring 20% så det gjorde jeg - og det var stadig det samme. Det bliver virkelig en tynd suppe hvis det skal ned på 25-30 DIN sekunder. Har nogen oplevet det samme med de her små DIN målere som typisk bare er et standardprodukt (min passer vist til en Wagner pistol). Ordet er frit.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da engang for en del år siden haft en Bosch el-sprøjte der fulgte et din bæger med, det fungerede da ok.

Har din maling/lak en temperatur på omkring 20 gr (min.), mener det er der den skal ligge for at bægeret virker.
Hej. Jeg har ikke målt temperaturen, men der er vel sådan ca. 20 grader i rummet og malingen har stået der i lang tid - så det går jeg ud fra, men kan godt mærke at dåsen virker lidt koldere. Jeg ved godt fra min tid i industrilak at temperatur har stor indvirkning, jeg har så ikke lige et termometer - så den nøjagtige temperatur kender jeg ikke, men den kunne godt ligge lidt lavere måske 17 grader. Vender tilbage når jeg har fået fat i et termometer - så får vi se om du har ret, men jeg vil godt tilslutte mig at malingen flyder bedre ved højere temperatur.


 

Hej: For lige at at nævne det med temp. ved måling: Mit målebæger passer rent faktisk til Wagner 180 P som jeg lige har hentet en pdf manual til. Der er ikke beskrevet noget om temp., men naturligvis har det jo indflydelse. Jeg har stillet min dåse lidt højere op i lokalet - nede på hylden var der faktisk kun 16 grader iflg. et vægtermometer. Jeg måler igen når dåsen bliver varmere.

 

Hej igen: Nu fik jeg fat i en temperaturmåler. Ved 20-22 grader ligger viskusitet på ved 20% tilsætning af vand i en dyrup træ/metal glans 70 på ca. 200 sekunder. Ifølge instruktionen skal den ned på 20-30 sek. Jeg har så eksperimenteret indtil jeg nåede dette tal ved nævnte grader - og hold fast - der skulle over 60% vand i. Det er nærmest så tyndt at jeg har svært ved at se at man kan kalde det maling. Det kan sgu' da ikke passe at den wagner pistol som måleren passer til skal have så tynd maling (vistnok en w 180P) som er beskrevet i det lille blad. Jeg så en wagner 550 i brug på youtube, men det var kun træolie de sprøjtede med, har nogen erfaring med denne malepistol til alm. lakker og hvordan er så blandingen i koppen i viskusitet. Jeg har pt. en hobby trykluft kompressor som med en malepistol med overkop kun lige kan følge med til husbehov, derfor går tanken på en el-drevet, men hvad er bedst i hobbyværkstedet til husbehov.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også