Gulvlægning

Hej forum. Håber jeg kan få lidt råd her.

Vi har en stor dobbeltstue. Der er bare bræddegulv på bjælker med ca 40 cm krybekælder under og mellem bjælkerne er ca 90 cm.

Jeg havde oprindeligt tænkt mig hive brædderne op og fylde krybekælderen op med leca. Herefter evt afslutte med 120 mm rockwool i niveau med bjælkerne.

Problemet er at afstanden er for stor mellem bjælkerne til at jeg bare kan lægge gulvspånplader ovenpå. Strøer ovenpå bjælkerne er heller ikke godt da det vil passe dårligt med med højden til dørene til stuen.

Findes der en god og nem måde hvorpå jeg istedet kan understøtte mellem bjælkerne og dermed bevare den oprindelige højde?

Så er der det med dampspærren . Kan jeg lægge dampspærren ovenpå bjælker og isolering, efterfulgt af spånplade og gulv? Eller er jeg nødt til at få bjælkerne om på den anden side af dampspærren? Skal der i det hele taget være dampspærre i sådan en konstruktion?

Mvh
Brian

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan evt montere en modsatgående bjælke vha en bjælkebærer (længst til venstre på billedet). Afstand kan jeg ikke lige huske, men den afhænger også af tykkelsen på det valgte gulv med en cc-afstand på 520 går du ikke helt galt i byen. Køb evt. bogen trægulve 1 fra træbranchens oplysningsråd. Deri kan du læse ALT du er i tvivl om.

http://www.strongtie.eu/media/kap2(1).gif

Der SKAL være dampspærre og det er fint den ligger ovenpå strøerne. Husk dampspærren er for at holde fugt ude af konstruktionen, dvs fugt fra mennesker, bad, komfur osv.
Bjælkesko og en passende størrelse reglar imellem, på tværs af bjælkerne. i stedet for leca kunne du jo også spænde ståltråd ud og isolere med 200 mm. glasuld.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis