Stål- eller trælægter til væg?

Vi har indtil for nylig været sikre på at anvende stållægter til opsætning af gipsvæg. Men nu er vi af en bekendt blevet anbefalet at anvende trælægter istedet, da han har erfaret, at stållægterne virker som kuldebroer og danner mørke rander på væggene. Nogen der har erfaring med det? Historien melder intet om, han har sat et eller to lag gips op, så jeg ved ikke om det gør nogen forskel vedrørende det. Vi sætter to lag gips op.

Hilsen Henriette

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til efter isolering af en yder væg, så kan der måske være noget om det.
Men hvis det er indvendige skille vægge, så skulle det ikke have nogen betydning

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Problemet opstår vel kun ved at stål lægterne står i direkte kontakt med ydre muren, for så kan der godt være noget om det. Men hvis man i stedet har ex. 45 mm isolering imellem mur og stål lægter burde der ikke være kulde bro. Jeg ville nu benytte stål lægter ved ydre mur, i det de kommer til at være bagved dampspærre mod det ydre.
På skillevægge mod varme rum vil jeg til hver entid benytte træ (trælægter er faktisk også mere holdbare bag 2 lag gips ved brand i forhold til stål lægter, idet de ville bukke sammen pga. varmen)


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis dine stållægter bukker sammen ved en brand, så vil et træskelet selv antænde i hulmuren. Og resten af huset være overtændt, så der ikke er noget at redde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har da brugt stålskinner i gipsvæggene herhjemme, og her efter 10 år stadig ingen synlige tegn på hvor stålskinnerne står.

Der er med 70 mm isolering i og 2 lag gips, stålskinnerne står ca. 2 cm fra murstenvæggen inden bag ved.
Vi vil helst bruge stållægter, da det efter sigende skulle være hurtigt og nemt. Det skal forresten siges, at i hulmuren er der 100 mm isolering. De fleste steder i hvert fald. Huset er blevet isoleret i 1967. Vi har også på et tidspunkt overvejet at sætte gipsplader med komprimeret "flamingo" op (kan ikke huske hvad det hedder), men vi er usikre på produktets isoleringsgrad i forhold til Rockwool og lignende.

Hilsen Henriette

 

Annonce
Knaufdanogips har varmvæg og isoleringsvæg den sidste er med mineraluld. Men dog kun op til 50mm.

Men hvis i ikke sætter stolperne helt op af væggen, så er der ikke noget problem. Og med 100mm isolering, er der plads til 50mm mellem stolpe og ydervæg

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Til FWm. Okay, havde bare læst mig til at ved brand er det faktisk stål lægter der giver op først, i forhold til træ.   Men som du skriver, hvis hytten alligevel er futtet af er det jo lige meget

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har også gode erfaringer med opsætning af stålskelet, også mod ydermur. Stålprofilerne er nemmere at sætte op hvis man lige anskaffer sig en bliksaks til at klippe dem over med, og en fiksertang til at knibe hjørnerne sammen med. Jeg vil nu også anbefale luft imellem ydermur og din forsatsvæg, feks. 45 mm. Nem måde at få et ekstra lag isolering på.



Tak for jeres input. Jeg tror vi vælger stållægterne for nemheds skyld. Nogle gange har man vel lov til at springe over, hvor gærdet er lavest  Jeg husker tydeligt, da vi opsatte trælægter i laden. Det var ikke alle lægter, der var lige. Noget værre bøvl, sagt på godt gammeldaws jysk.  

Bliksaks har vi, og fiksertangen kan vi låne af en kammerat

Hilsen Henriette


 

Det er klart den største fordel ved stållægterne, men får en helt lige gipsvæg...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis