Energi sparer kortslutnings LED pærer fra BILKA

Har du LED lys i hjemmet. ?? Vi har købt nogle led "skinner" i IKEA som virker upåklageligt men igår købte vi to stk. LED pærer i BILKA. Der er en diode i hver og de har den lille fatning E14

De hedder Extreme Saver Pro light og bruger ca. 3 watt. Prisen er 95 kr. pr stk.
Så langt, så godt. Men efter at have været tændt i ca. en time sprang termosikringen til køkken og stue.. Det tog lidt tid at finde ud af at den ene pærer simpelthen kortsluttede. Hvis man vurderer på gnisten i termosikringen i el-tavlen lignede det fase og nul var forbundet med en kraftig ledning.

Hvad har du af erfaring og gode råd vedr. sådan lav-energi-sparer pærer?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har du LED lys i hjemmet. ?? Vi har købt nogle led... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er flere måder man kan se forskel på gode og dårlige spots:

1) Mht. varme er det sådan at jo flere køleribbe en pære har, jo større overflade har den til køling = bedre levetid.

2) Køb kun pære hvor Ra (lyskvaliteten) er angivet, bør være højere end 83, dem på 80 er ikke bedre end en sparepære.

3) Køb kun pære hvor chip producenten er angivet, bedst er CREE, de har normalt op til 5 gange længere levetid end f.eks. Edison dioder, men husk CREE også sælger 2 sorterings dioder, gå efter at kun købe 1 sorterings dioder(eks. XPE), som giver mere lys pr. watt.

4) Hvis du ønsker en lysfarve som ligner en glødepære bør du vælge en pære med farvetemperatur på under 2700K (eks. 2650K)

5) Kig efter lysfarve nøjagtigheden på de leveret pære, bør normalt være inden for +/-50K, hvis der ikke er angivet en nøjagtighed, kan du forvente at få forskellige lysfaver på de leveret pære. (eks. den ene kan være blålig, og den næste cyangullig)...

Mvh.
Mike, www.prolys.dk

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

• Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
Min far har været meget uheldig med Pro Light Extreme Saver 12v pærerne som han havde købt 2 stk af. De var begge defekte da de blev monteret. Vi er blevet bedt om at sende dem til e3light.
Jeg har lige købt 3 af dem her, og de overrasker..

De fylder intetet og kan dæmpes pænt..

http://www.greenline.dk/Produkt/12716/GU10-Led-paere-5W

Og de bliver ikke særlig varme, og de er pæne at se på.. også når de er slukket

Jesper Pedersen

Nå når i går amok med led lys. så har jeg købt et par 10W fra deal extreme. http://www.dealextreme.com/p/10w-650lm-led-emitter-metal-plate-warm-white-10v-11v-39958
Nu kan jeg selv elektronik. så jeg kan godt pille lidt i farvetemperaturen hvis det er nødvendigt.
Kan man selv elektronik kan jeg kun anbefale at man gør det. de der 10W dioder de lyser pænt meget op...

Jacob
Ja, kvaliteten kan svinge meget............

Købte også nogen i Bauhaus - impulskøb - de sad i en enkelt dag - så røg de ud - farvegengivelse og farvetemp. var helt i skoven - nærmest grønt lys og bøffens farve vil jeg slet ikke nævne - den så uspiselig ud ;-).

Har ellers skiftet til LED over hele huset - og sparepærer nogle få steder - og det virker fint - efter at have undersøgt markedet bedre og ikke bare købe varehustilbud.

Prøv evt. denne tråd : http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/41/aft/161161/afv/topic.

Der er mange tråde under belysning, der omhandler LED.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis