Gamle Dørhåndtag med messing - hvordan får man dem af?

Hej!

I vores lejlighed er der nogen gamle dørhåndtag af træ med messingrosetter. Vi kan ikke finde en split eller skrue, der gør at vi kan få håndgreb og håndtagene af.
Er der nogen der ved, hvordan man gør?

Hilsen Lindqvist
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lindqist!
Jeg er 'gammel' låsesmed, så jeg har i tidens løb stiftet bekendskab med mange mellemdørsgreb.
Jeg mener, at håndtag i træ, altid er forsynet med en skrue i hver ende, og der er så, bag disse, en split der skal slås ud.
Før i tiden, var disse greb ikke så værdsatte, så den nemmeste måde at afmonterer dem på, var ved at flække selve grebet, splitten kan være rustet fast, så det kan godt blive lidt af en opgave at få det fra hinanden, uden at skade det.
Der findes også nogle greb, lavet af en eller anden form for ben, de er smukt drejede, således, at man ikke bemærker, at man kan skrue det øverste og det nederste af grebet af, altså sådan en lille roset, (pænt drejet prop med gevind) bag disse sidder der også en split, der skal ud, og også her kan det være meget vanskeligt.
Prøv eventuelt med noget rustopløsende spray.
Jeg håber, at dette var en hjælp.
God arbejdslyst
Leon.
Hej Lindqvist,

Bare lige til orientering: Hvis det nu ikke skulle slykkes at få de gamle håndtag bevaret, behøver i altså ikke at gå så vidt som til plastikhåndtag. Der findes "nygamle" håndtag lavet efter gamle tegninger. Søg evt. på Google, da jeg ikke lige kan huske adressen.

Mvh
TS
Helt rigtigt Sørensen men glem nu ikke, at man ikke behøver "at gå over åen efter vand" - for der er mange genbrugsfirmaer, der lever af, at sælge genbrugsmaterialer fra gamle ejendomme, der er nedrevet på grund af .... alder.

Det er nok her man bør søge først, for det giver den rigtige originale vare, mens Google er nødløsningen i lige dette tilfælde.

Mvh.
JørgenE

Mvh. JørgenE
Til Jørgen E!
Det er ganske rigtigt Jørgen, at man kan være heldig at finde rigtig smukke greb på de forskellige genbrugssteder, men har du lagt mærke til, at mange simpelthen har skåret det stykke af døren ud, hvor lås og greb sidder på. Og så har man jo stadig et afmonteringsproblem.
De bedste hilsner
Leon.
Annonce
Hej Leon.

Hvordan går det med pejsen??
Det er da lige vejr til at åbne den i køkkenet, så man kan nyde åben ild, mens man hygger sig mig at tilberede maden.

(Til dem der ikke har fulgt tidligere indlæg, har Leon haft en god snak med LG(?) i Portugal, fordi hans kone insisterede på, at få pejs i køkkenet, ved konstant at vise ham billeder af, hvor skønt det kunne være med en pejs, mens LG (?) var ved at tætne sin pejs i køkkenet) - så vidt jeg husker.

Tilbage til emnet.

Er du klar over, at vi har en "gammel" låsesmed blandt vores gode venner på siden?

Så langt kom jeg, og så opdagede jeg, at du var vores "gamle" låsesmed.

Jeg troede, at du kunne forklare os, hvordan man løste et sådant problem?? ... ?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen!
Angående pejsen, så har vi omsider (næsten) fundet ud af hvordan den skal se ud, der har været så utrolig mange flotte pejse, men lige vores skal jo passe til det kommende køkken. Så langt så godt.
Det hus, jeg er ved at gøre i stand, er første salen næsten færdig, og så skal jeg ned, rive gulve op, grave ud, lave kloak, lave vand, lave fundament til pejsen, lægge flaminco, lægge net ud, lægge varmerør ud, støbe gulve, og så kommer opbygningen af pejsen, det glæder jeg mig meget til. Jeg har jo fået hentet alle relevante oplysninger hjem, så jeg skulle kunne bygge den. Jeg giver naturligvis besked her under "Aben pejs" når den tid kommer.
Tilbage til emnet Gamle håndtag.
Jørgen! jeg har givet mit forslag på hvordan man får disse håndtag af, mit indlæg kan du læse her på denne side, skrevet den 4-1-02.
Kan du nu have det rigtig godt
Leon.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis