rensning af potentiometer

Jeg har en forstærker, hvor venstre kanal falder ud, men når jeg arbejder lidt med volumenknappen, kommer signalet igen. Formodentlig drejer det sig om støv på potentiometeret.
Er rensning af dette en sag man selv kan gøre, eller skal den en tur om en elektronikmekanikker?

Hvis det kan lade sig gøre selv at klare problemet, er alle tip og gode råd velkommen.

mvh. Abj
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jep man sagtens fixe det selv....

Du kan købe noget rensevæske der meget passende hedder "kontaktrens", et godt middel er kontakt 60 men der er helt sikkert også andre gode produkter på markedet. Det kan normalt købes hos den lokale "elektronikpusher" eller hvis der er en radio/tv forhandler i nærheden der stadig reparerer selv kan du sikkert også købe noget hos dem...

Sluk for forstærkeren, af med låget, spray kontaktrens ind i potentiometeret og så skal der motioneres (drej volumenknappen op og ned mange gange), gentag processen et par gange... Vent en times tid, sæt strøm til forstærkeren og afprøv den.

Når dette så er sagt (skrevet) så er det normalt ikke en endelig løsning, problemet har det med at komme igen, nogen gange kan man købe sig til lidt ekstra tid ved at købe noget kontaktsmøremiddel (kontakt 61) og give potentiometeret en gang af dette til sidst.

/Hideout


 

Du kan jo altid prøve  og sprøjte lidt elcleaner Da det kan rense skidt ud, men er det slidt så hjælper det kun at skifte den

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Pas på med for meget kontaktrens... i starten virker det formenligt, derefter "suger" det mere støv og skidt ind i pot-meteret.

Aflod, adskil, rens, saml og monter igen... det er næstbedst.

Det bedste er at købe nye potmetre....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 19 jan 2010 19:59
Pas på med for meget kontaktrens... i starten virker det formenligt, derefter "suger" det mere støv og skidt ind i pot-meteret.

Aflod, adskil, rens, saml og monter igen... det er næstbedst.

Det bedste er at købe nye potmetre....



JBR nu er du jo igen en klaphat der mod siger dig selv.

Hvad vil du ellers rense med????

Men jeg er enig med at nyt er bedst.
Det er det jo altid.
Men er svaret så når en har problem med en pære på en fiat at de skal købe en sprit ny rolls royce

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

FWM... jeg tror du skal undlade at drikke dig fra sans og samling, for derefter at logge på LDS og kommentere på noget du ikke forstår.

Yderligere er det ikke videre befordrende for kommunikationen, når vi kalder hinanden for de mest ubehøvlede ting...

Jeg forstår ikke rigtigt dine agressioner... men det må du jo nok tale med professionelle behandlere om....

Jeg håber du snart får det bedre....

Ha´ en fortsat god dag....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis