Må man slukke for strømmen til et fyr der kører

Hej

Jeg går og tegner på et forholdsvis simpelt varmestyringsanlæg, der bl.a. skal sikre at fyret ikke står og kører når der er fyret i brændeovnen og over 25 grader i huset.

I den forbindelse vil jeg høre om der er nogle problemer i at slukke for strømmen til et oliefyr mens brænderen kører.

Hvis det betyder noget er brænderen et Riello 40 G2 på en Ferroli kedel.

Det nemmeste ville jo være bare at slukke, ellers må jeg lave noget tilbagekobling, så der først bliver slukket når fyret er stoppet.

William
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Det skulle der ikke være noget problem i, det er jo normalt det samme der sker når termostaten slår fra når temperaturen er nået..

Men husk at hvis det ikke kører, så har du vel heller ikke noget varmt vand ? eller er det på el ?

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Tak for svaret.

Det varme vand kommer fra en kombi kedel, så det bliver lavet således, at når der er strøm til fyret, styrer termostaten en pumpe. Og hvis varmestyringen har slukket for strømmen til fyret bruger den el-patronen.

William
Idéen var god nok indtil du skrev at du kobler en el-patron ind til det varme vand. Jeg tror du taber mere ved at bruge el-patronen end du vinder ved at slukke fyret.

Hvis brændeovnen har fyret huset godt op, så er radiatortermostater jo formodentlig lukket, og så kører fyret vel ikke meget mere end det der er nødvendigt til det varme vand.
Og et oliefyr producerer altså varmt vand væsentlig billigere end du kan med en el-patron.

Men afhænger selvfølgelig af forbruget af varmt vand og i særdeleshed af om det er en varmtvandsbeholder, der er indbygget i kombikedlen. Hvis den er indbygget vil det helt klart være det rene tilsæt.
alt efter hvordan kedlen er byget op kan man slukke for pumpen så bruger du ikke så meget olie og det er hurtiger til at varme vandet
Jeg er enig med Kristian, hvis dit fyr varmer vandtanken op uden at skulle bruge cirkulation, så lad din styring slukke pumpen i stedet for fyret..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Hej
Inden du laver en meget fin styring til din pumpe så prøv lige at slukke den på afbryderen - mange anlæg har så meget selvcirkulation at det næsten ikke mærkes om pumpen kører eller ej
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis