Hvor tyk bliver min tagkonstruktion mon ??

Hejsa, nu er jeg jo blevet hjulpet så langt herinde, at jeg ved at jeg skal have et valmet tag med tagpap på min nye garage, men for at lave bygge ansøgningen skal jeg helst vide hvor tyk tagkonstruktionen bliver (det påvirker jo bygningshøjden i skel) og tænkte så om der er nogen der ved hvor tykt man typisk skal regne med at et tagpap tag bliver ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på dimensionen af dine spær.

Disse dimensioner kan du sikkert få oplyst af spærfabrikken, men selv tykkelsen på tagkonstruktionen har da intet med bygningshøjden i skel at gøre, det har derimod hvilken type spær / udhæng der vælges.

tja nu har jeg besluttet at jeg gerne vil have 240cm til loftet, og da det skal være gitterspær skal tagremmen jo så være 240cm over terræn (jeg har plan om at isolere til kip og brug spærfoden som opbevarings plads..
Så jeg går da ud fra at det der påvirker højden på bygningen over hele skel strækket (de 2.5 meter ind på grunden) afhænger af spær-dimension, tag-hældning, samt tykkelse på lægter og finerplader ?
Jeg ville jo gerne kunne fortælle kommunen hvor høj bygningen er 2.5 meter fra skel (altså hvor meget jeg gerne vil søge dispensation til).. Men det er måske meget almindeligt at man kontakter spærfabrikken allerede inden man har en bygge tilladelse ?

Ja du er nød til at vide hvordan dine spær bliver, men du har vel en bredde på din carport,så kan de jo se hvilke dimensioner spæret skal være til paptag og du udfra det kan hældningen justeres ,men hvis du har en given bredde og hældning ,så får du spærfabrikken til at sige hvordan de kommer til se ud,og til det kan du ligge 25-30 mm til krydsfinersplader og pap.
Skal du have spærrene fra fabrik ??

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Vil det sige du vil lave loft i vandret i højden 2,40 cm ? og så bruge loft rummet til opbevaring ? Har du en given hældning ?

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Er det gitterspær, så er dimensionen på spærhovede normalt 120mm men mindre det er en meget bred garage.

Så tykkelse på spæret ved kant af limtræ skal du forvente bliver 120 mm + 38 mm lægt + 15 mm tagkrydsfiner + ca. 7 mm pap, dertil kan du så lægge stigen på taget alt efter hvilken taghældning du har.

Du kan sagtens få et tilbud fra spærfabrikken med dimensionerne på spærene ja, også selvom du ikke har en byggetilladelse endnu.

Annonce

okay tak for de meget kvalificerede svar man altid kan få herinde :-)

jeg har planer om en taghældning på 30 grader, og da det er et af-valmet tag går jeg ud fra man ikke har mange andre muligheder end gitterspær.. min plan var egentlig at lave skrå lofter helt til kip og så have spærfoden blotlagt for så at kunne bruge den til opbevaring.. men det kan da også godt være det var nemmere at lave et fladt loft, jeg ville bare gerne have at mit opbevarings plads var på den "rigtige" side af isoleringen hvis I forstår :-)
Skrevet af Prodigy på 18 jan 2010 22:49

okay tak for de meget kvalificerede svar man altid kan få herinde :-)

jeg har planer om en taghældning på 30 grader, og da det er et af-valmet tag går jeg ud fra man ikke har mange andre muligheder end gitterspær..
Jo da, kan det sagtens.

Hvis ikke det er så bredt, så kunne det da også laves som almindelig hanebåndspær uden at dimensioner bliver alt for store, så vil du stadig kunne benytte spærfoden til opbevaring også.

Og vil man bare have lidt mere lofthøjde i stedet for, så ville jeg da vælge saksespær i stedet for.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis