Antenne

Selv om det ikke helt har noget med belysning at gøre forsøger jeg her Jeg har en antenne ledning jeg har boret gennem væggen, til næste rum gennem den eneste antenneledning dåse der er i huset. Udfordringen er så at finde et lille T der kan dele signalet til den gennemborede ledning og det signal der skal i dåsens stik. Har i et godt bud på hvor jeg finder et lille T eller en anden løsning der kan være i dåsen?

En venlig hilsen Klaus

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den mest enkle løsning er at lodde selve lederene sammen som et T, sørg for at skærmen ille kommer i forbindelse med lederen, bare en lille tråd er nok til at ødelægge det hele. Når du har loddet  og klippet eventuelt overskud af. Lodder du skærmene sammen. Dæk så lederen af med noget silicone eller acryl masse, læg staniol om så det kommer i forbindelse med skærmen og fedt så hele herligheden ind i silicone eller acrylmasse. Så skule den sag være fikset.

V.h.  Håndværkeren
Hej KlausR..
Hvis jeg forstår dig rigtig ?.. er den rigtige løsning at købe en gennemgangsdåse, den har 2 ledningsforbindelser, monter den hvor din "dåse" er nu, og monter den du har,( som hvis det er rigtig er en slutdåse, med plads til en ledning), det nye sted...
Mvh Jan J
Hvis det bare skal være et simpel T-stykke som kan samles og skilles ad er denne type en mulighed:

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/coax_antennesplitter/tvsplitter_2_vejs_244_da.html
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/fconnector_adaptere/fstik_splitter_1405_da.html

Gætter på den er den slags Allan Fisher også skriver om, kræver lige et par stik også.
Vil anbefale F-stik splitter da den siges at være støjfri, og samtidig er skruet sammen:-)

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Skrevet af Allan Fischer på 19 jan 2010 17:19
Du kan købe et T stik i Jem og bix, Føtex, stort set alle radio/tv forretninger
Æv Allan, det er da alt for let en løsning (kendte den godt)

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 19 jan 2010 23:05
Æv Allan, det er da alt for let en løsning (kendte den godt)


Ja men det er nok den 99% vil tage, og de 89% der ikke ser denne tråd betaler peter 2-500% for det lille T-stykke.
Men jeg fatter ikke en meter, hvis en lds betaler peter.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Køb dog en sløjfedåse afmærkningen LK FUGA og underlag. Så er det lavet ordentligt og der kommer ikke støj på forbindelsen, forudsat skærm og signal ikke rører hinanden.
Jeg tror jeg vil prøve lodde metoden.
At udskifte dåsen er en større omgang da det hele er i en rund dåse fra 1960
Tak for hjælpen.

En venlig hilsen Klaus

Du skal lige være klar over at dit tv signal bliver ødelagt af loddemetoden, idet at du ikke længere har korekt afslutningsimpedans.

En fordeler til antennesignal er ikke bare en simpel T-forbindelse, men der indgår spoler og modstande, der sørger for at impedansen på 75 Ohm holdes på begge udgange.

Den nemmeste løsning er at købe en fordelerdåse og montere hvor den gamle sad, og så montere den gamle der hvor du skal have det ekstra stik.

Fordelerdåsen har både en indgang og en udgang til kablet på bagsiden.

Når der er tale om så gammelt materiel vil jeg nu iøvrigt kraftig tilråde at du skifter dåsen til noget fra dette årtusinde, når du alligevel er igang!


/ Claus

yups som claus skriver kan man ikke bare lodde 3 ledninger sammen i et T. impedans tilpasningen ryger sig en tur med signal tab tilfølje !!
det er ikke 220v lednigner du lodder sammen, men signal ledninger !!
du skal gå ud og købe dig en samleboks til antenne !! ved mindre du vil sætte dig ned og beregne impedancen og lave dine egen spoler og kondensatorer... hvilket du kan læse en masse om på div radio amatør sider.

nej smut ud og brug de kroner som skal til !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis