Hvælving/Bue

Hej

Vil hører om der er nogle som har nogle forslag/ideer til hvordan man laver en stor bue i en væg af gasbeton

Det drejer sig om væggen mellem køkkenet og stuen, hvor jeg gerne vil have åbnet op, der er en dør i forvejen, og vil gerne have lavet en stor bue, med spot i, og lagt en bordplade på ca. 125 cm så der kan stå to barstole,

Min ide er at fjerne væggen op til loftet og så bygge buen i MDF plader, men kan det lade sig gører at skærer buen i gasbetonen? vil det kunne holde?

Og hvor kan købe lister til en stor bue? syns kun jeg kan finde de små til en almindelig dør.

Er der andre løsninger eller ideer? Har vedhæftet en hurtig tegning af min ide.

Mvh Bo

Bo Kristensen

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være mere hensigts mæssigt at bygge den i multiplader der som bekendt kan limes sammen. Der er lavet mange flotte løsninger med multiplader. Du vil få ualmindeligt svært ved at finde runde gerekter der passer til sådan en bue.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker

Tak for svaret, hvordan hæfter jeg mulitpladerne til gasbetonen? Kan limen holde, hvis de ikke bliver understøttet fra neden?

Jeg har kigget efter gerekter et stykke tid, silvan har forskellige til almindelige dører, men håber på at jeg kan tilpasse dem til en større bue, men håber jeg nogen som lige passer til:-)

Mvh Bo

Bo Kristensen

Hej
Kunne ikke lige finde den tegning
Bue i gasbeton kan købes færdig, men jeg kender ikke målene.
Kan du ikke lave en kile i hver hjørne til understøtning af denne, den kan stå på og pudse den til i formen.
MDF plader fås med lameller, som du kan lave buer af.
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren

Ved heller ikke lige hvor tegningen blev af:-)

Hvor kan man købe sådan en bue?

Kan det lade sig gøre at skærer buen ud i den eksisterende gasbeton væg?

Mvh Bo

Bo Kristensen

Skrevet af Bopk på 20 jan 2010 09:38
Hej Søren

Ved heller ikke lige hvor tegningen blev af:-)

Hvor kan man købe sådan en bue?

Kan det lade sig gøre at skærer buen ud i den eksisterende gasbeton væg?

Mvh Bo


Ja det skulle ikke være det store problem, hvis den ellers er limet godt sammen.
Mutiplader er også gasbeton, så det vil være lidt gø og gokke og pille ned og sætte nyt op igen.

Prøv og rense overfladen godt af, så du kan se samlingerne, tegn så buen op.
De samlinger der så er tilbage giver du nogle ekstra bølgesøm, der efter tager du en baronetsav og saver din bue ud.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det lyder som en dejlig let løsning:-)

Skal der laves noget understøtning efterfølgende? eller kan det bærer sig selv?

Bo Kristensen

Hvis limen binder og der er den rette mængte bølgesøm i, helst fordelt på begge sider, skulle den kunne bliver der uden mere.
Men du vil lægge meget ekstra styrke ind ved at beklæde hele åbningen med træ eller mdf plader.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Bo.
Du skal først konstatere om det er en bærende væg du vil lave det i.
Hvor langt har du fra dørtop til loftet-?

Hvor stor en bue skal det være , for hvis du ikke har langt til loftet og du har en stor spændvidde, bliver den meget skrøbelig
på midten, hvis den overhovedet holder og du skærer i gasbeton.

Jeg ville nok skære den grov ud og så mure rødsten op i buen.
Bajonetsaven kan du sagtens brug, men den saver meget let skæv, så du kan kun bruge den til det grove.
Du kan også beklæde væggen med eks: gipsplader på begge sider, og så skære buen ud i gips.

Men kun under forudsætning at det ikke er en bærende væg.

Men færdig bue i den str. kan man vist ikke få ( Læste ikke lige at buen skulle være så stor.)

Med venlig hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis