Asgård brændeovn

Hej! Vi har netop købt hus og skal i foråret til at lægge nyt tag på. I samme omgang nye tagrender samt efterisolering... puha!

MEN vi vil meget gerne have en brændeovn i huset (164 kvm) og vi har set, at Bauhaus har en Asgård 4 på tilbud... Hvordan er disse ovne? Er det bedre at købe fx. Morsø eller?

Venlige hilsner fra det nordjyske!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange holdninger i spil her. Det vil du se hvis du søger lidt på "brændeovn" her på LDS.

Vil du have holdbarhed og stabilitet bør du almindeligvis gå efter støbejern.
Vil du have hygge skal du alm. have masser af ruder i ovnen.
Vil bare have masser af varme og mulighed for at fyre med "hvad som helst" bør du gå efter en bekkasin.
Vil du have god brændselsøkonomi skal du naturligvis have en med høj udnyttelsesgrad.
Hej Steven,

du kan se et andet indlæg om brændeovne her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/122484/afv/topic/

Jeg stod selv overfor at skulle købe mig en brændeovn for et par år siden, og var også i Bauhaus og kigge på diverse Asgård ovne osv. De er sikkert udemærkede og kan lave masser af varme, og prisen var jo selvfølgelig også tillokkende. Men husk lige på at du (og ikke mindst konen) skal kunne holde ud at kigge på ovnen i mange år fremover, og da sådan et bæst jo tit er et ret dominerende "møbel" i en stue, så skal der ikke gåes på kompromis med noget som helst. Så sørg først og fremmest for at få en kvalitetsovn der passer godt ind i Jeres stue og til Jeres varmebehov, og så må den koste det den koster. Man bruger jo med glæde 10-15.000 på en ny fladskærm og 20.000 på en ny sofa, selvom disse i bedste fald holder i 10 år. Brændeovnen har du meget længere. Jeg endte selv op med en Jydepejs (model EOS 1175) og den har været alle pengene værd. Jeg glæder mig over mit valg hver gang jeg tænder op.

Og PS: gør dig selv en tjeneste og køb en ovn med masser af glas. At se ilden danse rundt derinde bag ruderne er sku bare lykken:-)
hygeria. ja det kommer så an på om man skal bruge varme eller hygge. jeg skal bruge varme og er tilfteds med den låge der med glas. og jo mere glas jo mere der kan gå i stykker.

jeg er selv en svendsen1 og det er ikke en bauhaus ovn den kan varme vores hus. hvis i er førstegangs købere vil jeg anbefale at gå i en forretning der ikke laver andet end at handle med ovne, der vil i få indblik i hvad det vil sige at få en brændeovn, ligesom i kan få lov at se ovne der er mere til pynt end til at varme med.
Skrevet af hygeria på 18 jan 2010 14:58

Og PS: gør dig selv en tjeneste og køb en ovn med masser af glas. At se ilden danse rundt derinde bag ruderne er sku bare lykken:-)

Masser af glas afhænger vel af ovnens placering?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis