Gulvvarme over kælder

Hej!

Jeg er igang med at planlægge renoveringen af mit køkken. I den forbindelse skal jeg have lavet gulvvarme. Det eksisterende gulv er linoleum oven på et trægulv, der så ligger oven på betondækket mellem kælder og stueplan.

Planen er at ende med samme gulvniveau som nu, dvs. at jeg har 7 cm at gøre med (højden på trægulv plus strøer.)

Jeg har kigget på en løsning med 12mm gulvvarmeslange i en gulvvarmeliste:
LK Gulvvarmeliste

For ikke at varme loftet i kælderen for meget op vil jeg også gerne have lidt isolering ned mod kælderen.

Mit spørgsmål er så om det er OK med 20mm isolering i form af polystyren plader, og ovenpå det gulvvarmeliste, gulvvarme rør og afretningslag? Jeg får således ialt 40mm beton hvori gulvvarmeslangen er indstøbt. De sidste 10 mm skal så bruges til fliser.

Bør man lægge armeringsjern ovenpå gulvvarmeslangen (dvs. midt i betonlaget) for at øge styrken af gulvet?

Er der nogen kommentare til ovenstående fremgangsmåde?

Det er lidt mere omstændigt fordi jeg vil have isolering imellem dæk og gulvvarme, men min erfaring med den lette løsning, dvs. gulvvarme direkte på dækket (en stor tak til den forrige ejer) siger mig at loftet i kælderen bliver tæt på samme temperatur som gulvet ovenpå, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

På forhånd tak for jeres tid :-)

Mvh. René
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
je tror og ved at du vil kunne mærke hvor varme slangerne går i gulvet
Ifølge databladet foreskriver de 10mm beton over røret for at få jævn varme. Rørene ligger kun 150mm c-c fra hinanden. 10mm (svarende til ialt 24mm beton) er iøvrigt kun nok når der er betongulv, ved udlægning oven på isolering skal der mere til. I bund og grund går mit spørgsmål på hvor tykt laget skal være når det ligger oven på isolering.

Mvh. René
jf principskitsen på side 2 er der isolering. - og ovenpå denne er der anført 10mm..
så mon ikke 10 mm er nok?

EDIT: hov, læst lige videre at der står at når det er ovenpå isolering kræves der min. 24mm.. så er det uden for mine kompetencer..

/cs

Byg det op i træ, og læg varmeslanger i forskalling med varmefordelingsplader, oven på det lægger du gulvgips

Så kan du få det isoleret, og du får en stærk overflade til dine fliser, og du kan ikke mærke hvor varmeslangerne ligger

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej!

Jeg har set på jeres forslag med gulvgips, og det ser ikke helt tosset ud. Dog synes jeg at gulvspånplader med spor er ret dyre. Så vidt jeg kan se er det en del billigere at købe isoleringsmateriale med spor i, f.eks. disse:
LK XPS
Prisen for disse er ca. 85kr/m2, mens sporpladerne koster over 160kr/m2 plus man skal købe isoleringen oveni. Til gengæld kan man måske nøjes med et lag gips istedet for to.

Hvad siger I, er der nogen indvendinger mod at bruge isolering med spor istedet for spånplader?

Mvh. René
Det er i stil med dette jeg mente

Du kan også lave det med en G150 flamingo i bunden, også flamingo sporplader med varmefordelingsplader.
Oven på dette lægges en gulvgips, som flydendegulv og der på afsluttes med dine klinker

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis