Brandkrav ved renovering

Jeg har pillet det gamle pudsede loft på forskallingsbrædder og med lerindkud ned i min kælder. Jeg har i stedet opsat 2x13 mm gips med 95 mm. granulat ovenpå. Dette lever jo ikke op til BD-60 for tilbygninger og nybygninger hvor isoleringen skal være ophængt, men jeg kan forstå, at det ved renovering er tilstrækkeligt, at den ny konskruktion blot ikke er ringere end den gamle "Endvidere henledes opmærksomheden på, at ombygninger eller andre forandringer i bebyggelsen ikke må medføre ulovlig forringelse af brandsikkerheden". Er 2 x 13 mm gips og 95 mm. rockwool ikke mere brandsikkert end lerindskud, brædder og puds?
Tak for svar.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du jo granulat, havde du i stedet for valgt bats, så have svaret været simpelt, men granulat har ingen brandhæmmende effekt, da det jo bare falder ned ved brand, så tilbage er der kun de 2 lag gips, og disse udgør ikke samme brandhæmmende effekt, som puds, tæt forskalling samt lerindskud.
Det er ikke bedre end det du har pillet ned, med mindre det er hele bats som ligger på forskalling.

Hvis du har opsat forskalling til det nye gipsloft, så fastholder denne forskalling din isolering ved evt. brand.

Gips, forskallingen + 100 isolering er kravene til brandisoleringen mellem etageadskillelsen.
uha - det lyder som om jeg har dummet mig. Hvilke krav er der til den forskalling, jeg så nu vil sætte op nedenunder - materiale, str. og afstande for at det lever op til den oprindelige loftløsning, jeg pillede ned?
Tak igen Koluda
Mellem de store gulvbjælker (der ligger med ca 120 cm afstand) er der skruet stålregler op i hver side og med en stålprofil på tværs for hver 60 cm. Herunder er der skruet 13 mm gipsplade og over det ligger ca. 95 granulat og derovenpå 30 mm massive gulvplanker. Jeg ved det ikke er lovligt nu, men vil gerne vide, hvordan jeg bedst og lettest gør det lovligt for en renovering. De store gulvbjælker er således synlige nedefra kælderen.
Håber det er OK forklaret...?
I huse med udnyttet tagetage skal etageadskillelsen mellem stuetagen
og den udnyttede tagetage udføres som EI 30 (BD 30).
I huse med kælder og udnyttet tagetage skal etageadskillelsen mellem
kælder og stueetagen udføres som EI 60 (BD 60), og etageadskillelsen
mellem stueetagen og den udnyttede tagetage som EI 30 (BD 30).


Dvs. du skal opfylde BD60 kravene.

Fastholdt mineraluld
I nogle konstruktioner kræves fastholdt mineraluld. Dette klares, når afstanden
mellem pladernes underlag ikke overstiger 300 mm.
Ved større afstande klares det ved at opsætte 2 mm ståltråd mellem
pladeunderlaget.


Dvs. høvlet forskalling pr. max 300 mm og 2 lag gips samt den fastholdte isolering, så opfylder du disse krav.

Tjek evt. dette link

Knauf - gipslofter
Skrevet af gds meget bedre på 17 jan 2010 18:42
Mellem de store gulvbjælker (der ligger med ca 120 cm afstand) er der skruet stålregler op i hver side og med en stålprofil på tværs for hver 60 cm. Herunder er der skruet 13 mm gipsplade og over det ligger ca. 95 granulat og derovenpå 30 mm massive gulvplanker. Jeg ved det ikke er lovligt nu, men vil gerne vide, hvordan jeg bedst og lettest gør det lovligt for en renovering. De store gulvbjælker er således synlige nedefra kælderen.
Håber det er OK forklaret...?
Jep, det er godt nok forklaret...

Altså den opbygning har et par problemer.

1. afstanden mellem fastgørelserne
2. isoleringen udført med granulat
3. måske ikke godkendte gipsplader / GDS plader

Den optimalt løsning på det havde været:
Stålskinner i siderne
Hatprofiler / stålforskalling mellem skinner pr. max. 300 mm
2 lag godkendt gips, dvs. ikke GDS gipsplader.

Regner med at gulvet over dette loft allerede er lavet ?

Helt rigtigt- gulvet er monteret - desværre. Er det muligt at montere de hatteprofiler (Danogips mont.profil S25/85 0,56x25x3800mm Gipsplade Loftprofiler) direkte på de bærende gulvbjælker og derved slippe for at montere alle stålskinnerne langs siderne? Jeg ved jeg misser noget lofthøjde og ikke kan se bjælkerne, men det giver jeg gerne op. 

Ved ikke om den må bære så langt, burde du kunne se hos Danogips eller gyproc.

Men dette ændrer vel ikke at der mangler 100 mm isolering.

Alternativt, ved ikke om du kan nøjes med at smide yderligere en 15 mm brandgips direkte på de andre plader, også opnå en BD 60 konstruktion, måske det var værd lige at hører Danogips eller gyproc om det har en løsning på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis