Varmt tøj

Hej

Hvad er det varmeste undertøj man kan få? Er det thermotøj ( arbejdstøj) , skiundertøj, eller noget helt andet?
Bare fordi mit stofskifte er for lavt og jeg frysser hele tiden og bliver fuldstændig stiv udenfor bare efter 20 min.
Jeg har også sådan en "sømandstrøje" af acryl fra Aldi, men synes ikke det giver ret meget.

Mvh Adam
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En go Islænder i ægte uld og så noget thermoundertøj med lådden vrang, så skulle du være godt hjulpet. Det vigtigste er dog at du har vindtæt beklædning ud over eller kan du tage lige så meget thermotøj på du lyster, det hjælper ikke uden du beskytter dig med noget vindtæt.

V.h.  Håndværkeren
Microfleece er rigtig godt
Bruger selv microfleece undertøj de dage hvor det er rigtig bidende koldt ,og jeg arbejder ude hele dagen hver dag
også en god jakke der kan ÅNDE er et ultimativt krav (Goretex)
så kan man faktisk idag nøjes med lidt mindre tøj end for 10 år siden
så lige en god hue og lidt til rundt om halsen

Tim  
 
Sådan en gang tykt ski termoundertøj kan næsten alle holde varmen med, men det vigtigste er faktisk at der er lag på lag opbygget, og at kroppen stadig kan ånde gennem tøjet.

Personligt er jeg ikke meget for polyester men foretrækker bomuld, så det er faktisk efterhånden svært at finde varmt undertøj, da de fleste kun forhandler langt undertøj i polyester...

Også selvfølgelig at det yderste lag er vindtæt som også pointeret.
Jeg har også selv fundet min jens lynere frem i dette kolde vejr.

For et par år siden var jeg på øvelse med en jægersoldat. Det var bidende koldt og jeg må indrømme at jeg havde frosset en del.
Så efter øvelsen spurgte jeg ham om hvordan de holdt varmen.
Han begyndte at knappe sin kampjakke op. Derefter en jakke mere. Så en fleecetrøje og en alm. trøje. Inderst havde han sin kampskjorte og under den en langærmet t-shirt.
Han visdomsord var "Lag-på-lag" og han gjorde opmærksom på den lille hemlighed at det er stillestående luft der isolerer. ( det ved vi selvfølgelig godt fra vores væg og loftisolering)

Jeg bruger selv den taktik at jeg hellere skifter en gang ekstra og går lidt oftere til bilen for at hente/bringe ekstr tøj. Men jeg er til gengæld aldrig syg pga. af kulde.
Og når jeg som kølemontør går ud og ind af at fryserum er det lige sagen at svede udenfor og fryse inde.


Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Mange tak for alle de gode råd.

Jeg har prøvet et par uld swaetere både af uld fra norge, island og færøerne. Det kløer helt vildt i halsen og koster 1500kr.
Så det er blevet til et par thermobukser, en tyk dansk uldsweater med fleece rundt om halsen og en vindtæt dunjakke.
Nu venter jeg bare på lidt blæsevejret så jeg kan afprøve mine indkøb.
Microfleece undertøj og eneller anden form for vindtætte bukser stå også højt på ønskelisten.
Det er utroligt med de priser på uld sweatere. De kan næsten ikke fås for under 800kr. Jeg troede det var ekstra tæt vævet/strikket, eller hvad det hedder, til den pris, men man kan se igennem det, selvom det virker lidt tungt.

Er det ikke ligesom at have rustning på , når jægersoldater har så mange lag tøj på? 
Generalt kan jeg ikke lide at have så meget tøj på så jeg ikke kan røre mig.
Helst en T-shirt, en sweater eller lignende og en jakke.

Der bor en hjemløs i et tælt hele året rund lige ved siden af - jeg må snakke lidt med ham.
Han vil nok sige at gammel dansk gør underværker:-)

Jeg så et program på discovery i forgårs "Ekstrem overlevelse" eller lignende. En tidligere jægersoldat har valgt uldtøj til hans opgave. Han siger at uld holder stadigvæk på varmen selvom det bliver vådt. Og Islandsk uld er langhåret udvendig, korthåret indeni og vandafvisende, men koster fra 1500kr og klør på halsen.

Mvh Adam
Annonce
Hej Adam.
Ja det klør på halsen, men det er ikke forbudt at tage et tyndt silketørklæde på halsen så du slipper for at blive kradset. Grunden til at Færøsk og Islandsk uld er det bedste, skyldes det klima som Fårene går i. En anden grund til at de er så dyre er at de alle er håndstrikkede. Her dur maskinere ikke ! Og køber du dig en, så husk at den aldrig må vaskes i andet end sæbespånevand og håndvask, der må ikke tilsættes skyllemiddel og to skyldninger i koldt vand er rigeligt. For sæbespåner indeholder lanolin, et narturligt fedtstof der også er i fåreulden. Der for er den stadig varm selvom den er fugtig eller våd, lanolinen stopper vandets indtrængen i garnets fibre. Der er sikkert også en grund til at den har været mange fiskeres tro følgesvend i flere generationer. Faktisk er den mest lun når den er lidt fedtet og nusset.
Som ung havde jeg sådan en Islænder jeg bare elskede, en dag hvor det bare pissede ned, fik min kammerat lov til at låne den på hjem. Det skulle jeg aldrig have gjort, for hans gamle mor havde modtaget ham der hjemme og straks smidt min dejligt fedtede Islænder i Kogevask. Nu har jeg altid været imod vold mod kvinder, men Johns Mor var meget meget tæt på at kunne kigge ud gennem røvhullet. Den var totalt ødelagt og krympet så en 5 års barn kunne passe den.
Tak for forklaringen. Så må jeg hellere finde sådan en Islænder.
Jeg kiggede på en færøsk idag. Hun sagde at den var "et eller andet vi..." så overfladen var ligesom ensartet så man ikke kunne se strikke mønsteret. Det var også den dyreste.

Mvh Adam
Jeg vil tillade mig at påstå at der ikke er fundet noget alternativ til uld.. selv en brandmand bruger uld.. det holder varmen ude når det er sprøjtet til med vand.. fortalte en ædru brandmand mig.. Så isoleringsevnen skal vist ikke på yderlige prøver.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Faktisk har man tidligere brugt ubehandlet Fåreuld som brandisolering ved skorstenene i stråtæggede huse. Uld kan ikke brænde uden der er tilsat noget branbart eks. petolium.
Men lige et godt råd omkring Islænderen, den må ikke vaskes ret tit. Min bliver håndvasket ca. en gang om året, så at den kan lugte af får og meneske er kun et plus.
Jeg snakkede med den hjemløse idag. Han siger også uld og de få dem brugt igennem diverse nødhjælps organisationer. Han sover i et telt hver nat og er ude hele dagen og sælger aviser ved den lokale Irma.
Så uld skal prøves.
Mvh Adam
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis