Megin-jolle

Hej. Jeg er indehaver af en Megin-jolle (nr. XXXI) som jeg har et spørgsmål til.
Båden er selv-apteret af en tidligere ejer så den har ikke den orginale mast og sprydstag men en i fiber der dog passer godt til de oprindelig mål. Der er tre stag og ikke som oprindelig et forstag.
Mit problem er at jeg ikke synes at fokken trækker så godt og min mistanke falder på skødeviseren som sidder ca 150 cm fra stævn
hvor de originale tegninger viser (og her er jeg lidt i tvivl) at de skal sidde på ca 190 cm fra stævn

------------------
Lintz

Lintz
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg har aldrig sejlet Megin jolle men har tidligere sejlet Sjægt og andre smakke joller.

Fokken på smakke joller er jo generel ikke for stor, det er jo netop en fok og ikke en genua som andre både oftest er udstyret med. På en sjægt har man oftest en liste skruet fast på spanterne, oven på denne liste ligger så tofterne. På denne liste fastgøres skødeviserne ofte som en tovende med en kovs indsplejset. Dette giver mulighed for at afprøve placeringen indenn endelig fastmontage af skødevisern.

På en sjægt er skødeviseren ofte boret op gennem side dækket og fastgjort til den før bwskrevne liste langskibs.

Håber at du kan bruge svaret til et eller andet !!

Ellers må du søge "hjælp" hos andre der sejler Megin, fx er der mange spejdere og efterskoler osv. der bruger den fortrinlige Jolle.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Du kan ringe til Bådebyggeren som bygger Megin-joller mon ikke han kan svare på det

ring til

Ebbes Bådebyggeri
H C Christensenvej 5
5960 Marstal
tlf. 62532127
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis