Brændeovn: "omvendt" træk???

Hejsa. Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i hus med brændeovn, og ingen af os, er vokset op med et, så vi er langt fra eksperter på området. Vi havde stor glæde af brændeovnen i det første stykke tid, men nu er det slut.... Vi kan simpelthen ikke få tændt op. Der er et voldsomt træk ned gennem skorstenen (stålskorsten), hvilket i første omgang resulterede i, at stuen blev fyldt med aske. Nu har vi så fået brændeovnen tømt for aske (i både stue og askespand), men det virker helt umuligt at tænde op, da al røg osv. trækker ind i stuen. Jeg har prøvet forskellige ting, men ender med samme resultat: røg i stuen. Hvad kan man gøre. Jeg ved at man kan få såkaldte røgsugere (pænt dyre), og man kan få diverse røgfaner, men vil det hjælpe mig? Kan det have betydning om vinden står i øst eller vest???
Hejsa. Min kæreste og jeg er for nyligt flyttet i... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg helst ikke spille klog på.. Det der sker er jo aerodynamikken der laver et overtryk på den side af taget. Om overtrykket er mindre lidt højre oppe ved jeg ikke... Men hvilke "røgvender" har du sat på?? De må kunne være kloge i en specielforretning for brændeovne.. Man kan jo købe sådan en sjover der bliver drejet rundt af vinden, den kan måske lave træk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

kristian26 skrev den 18-01-2010 12:40:28

utæt låge eller noget andet er utæt kontroler glas snor i låger

 Tætning dr ikke løsningen.

Den skal kunne køre med åben låge (som en pejs).
Hvis problemet er afhængig af vindretningen kan det måske hjælpe med en af disse skorstenstoppe der drejer sig med vindretningen. Se evt https://www.hedestoker.dk/braendeovns-tilbehoer-roeghaetter.html
Sidst men ikke mindst er skorstensfejeren din ven. Og han har sikkert besøgt huset før og har måske rådgivet de forrige ejere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
11 år siden, mon ikke de har fundet en løsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis