Dewalt tykkelseshøvl - problem

Jeg har fornylig købt en Dewalt tykkelseshøvl model DW 733. Jeg høvler for tiden mit udhæng for at genmale det med en anden farve. Jeg tager ca. 1,5 - 2 mm. af.
Hver gang høvlen skal passerer en knast, er det som om den hæver sig lidt..! lige omtrent 0.5 mm. det efterlader træet en smule mere uhøvlet deromkring.

Hvordan kan jeg ændre / kan jeg ændre det, så den bliver hvor den skal..?

Mange hilsner
Polite
 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke en form for lås, du kan spænde, så den bliver hvor den skal.

Er det kun ved knasten den hæver sig, og så går den tilbage på mål.
Så kunne sløve knive måske være årsagen, hvilket det vel generelt kunne skyldes.
Der er en form for lås - den skal måske efterjusteres...
Ja, den går tilbage på mål efter knasten!
Den er kun 3 uger gammel, og har højst kørt 100 m træ igennem, så jeg vil ikke håbe knivene er sløve endnu..

Men jeg tror jeg vil efterjustere låsen..

Mange hilsner
Polite
 
hvis det er gamle brædder med maling og lidt sand,støv så sløves knivene.
Har haft tykkelseshøvl i mage år i kraft af værksted,snedker / tømrer, og det var forbudt at komme brugt træ gennem maskinen,selv nye brædder skulle man børste af med stålbørste for at fjerne sand.
Selv hårdt metal klinger bliver sløve.
Noget helt andet hvad kostede høvlen??

disko13

Glemte at sige det med knaster er faktisk meget normal,knaster er/kan være stenhårde.

disko13

Fik helt dårlig samvittighed over din besked med gammel træ.. men du har helt klart ret.. det må sløve knivene ekstra meget. Disse brædder jeg høvler er mit udhæng, så det er begrænset hvor meget de kan have samlet, da fladen jeg høvler, har hængt nedad - men jeg forstår godt budskabet. Til gengæld dækker min maling bedre, det ser lidt bedre ud, og jeg sparer vel for ca. 500,- maling fordi de er høvlet, så lidt balance er der.
Ja, nogle af knasterne flår den ud af træet i stedet så de er meget hårde nogle af dem.
Jeg gav 3.795,- på et tilbud jeg fandt her d. 20-12 sidste år - jeg synes det var et godt tilbud, og den klarer opgaven godt, trods alt!

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
Til den opgave ville en båndpudser være langt bedre. den er ikke så kræsen med snavs. men malingen kan mætte båndet.

Jacob
Jeg tvivler... Brætterne er uhøvlet og ret groft skåret - ved ikke om det var smart i 70'erne eller bare billigere. Det er nu en uhyr let opgave at køre dem igennem høvlen, og ikke mindst tidsbesparende

Mange hilsner
Polite
 
polite.
Du kan altid spørge din trælast om de kan sørge for at knivene bliver slebet,hvis du ikke har andre muligheder.
Gammelt træ er også hårdere en nyt,så jeg tro du skal være tilfreds.
Det har også noget med knivantal at gør,3 knive er bedre en 2 og så selvfølgelig hastigheden.,10000 er bedre end 8000 omd.
Tak for oplysningen.
Når vi nu er igang med gode råd,køb den bedste oliemaling og mal kun hvert 8-10 år på det sted.Mal dem inden du sætter dem op.
mvh
disko13

disko13

Kunne du eventuelt ikke bare tage lidt mindre af, og så køre brædderne igennem et par gange indtil du har den finish du søger?

/Hideout

 

Disko: Tak, gode råd er hvad jeg søger Jeg giver dem Jotun 2 gange inde i værkstedet, og en ekstra når de er opsat. Det er primært for det kosmetiske indtryk. Træet er nemlig meget friskt, og det er kun blevet malet 1 gang og det var i 1972 - det bliver ikke udsat for vejrliget.
God ide med trælasten, det skal jeg huske.
Jeg er egentlig også tilfreds - undrede mig blot over de knaster, og tænkte der måske var et universelt svar!!

Har også tænkt på at tage lidt mindre af, som en løsning - men det er ca. 80 brædder på 5 m. så det er en ekstra arbejdsgang.. men det kunne være en god mulighed..

Mange hilsner
Polite
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også