mickydk
Vi er ude i noget som der helt sikkert er forskellige meninger om, men jeg synes at et HSS værktøj skærer bedre end HM.
Men det er nok en smags sag, måske lidt teroretisk.
Groft sagt skraber HM mere end det skærer, men synlig forskel ----er så lille at det ikke har den store betydning, i vores hobby værktøj ud over at de specielle hårdhe/sejheder som kan bestilles som så betales for.
HSS er til at slibe her og nu hjemme, men der er nok ikke så mange som sliber selv, det er en helt anden sag hvorimod HM skal sendes på sliberi (diamant slibe værktøj) meget dyre slibe-værktøjer/maskiner og derfor ret dyrt.
Men pudsning er nødvendigt hvis der er tale om lak/maling, det er ikke let at komme uden-om.
Efter-pudsning bare på grund af HM vil jeg ikke påstå.
Men HM er en nødvendighed i maskin-snedkeriet (herunder F.eks. teak træ) og mdf,spånplader og melamin og mange andre materialer.
Pergament og papir, det som bruges/brugtes på tegnestuer er rent gift for en HM rundsavs-klinge.
Nej vådt træ og maskiner giver tit oprifter hvis du høvler i noget vådt, så tørt træ til mine små maskiner.
Ja typen er den samme, men sammen-sætningen af hård-metal-platten ved jeg ikke noget om, men alene prisen siger noget om kvaliteten, de to ting mener jeg er uforlignelige.
En egentlig mærkning (husker den ikke) ud over hvad der blev bestilt ud fra, er vist det som kaldes tillid, men sammensætningen af HM er en helt videnskab, der bliver brugt betegnelser som Mohs skala og Rokwell,til at måle hår/sejhed, prøv selv at google de to ord og vil du se nogle muligheder.
M.vh. maskinsnedker.