Værktøjet holdbarhed?


Jeg kunne godt tænke mig og høre hvor lang tid et fræser jern til træ ca holder for jer?

Hvilken jern er dine foretrukken til forskellige opgaver?
Og hvor meget kan i ca lave inden i skifter jern ud?
Bruger i dyre eller billige jern (Harald Nyborg)

Hvor køber i et nyt?

Har selv kigget på JVL og CNC-Modellbau
Og så er der Sanistål og Carl F. Der får jeg rabatter, men har ikke kigget på priser ved dem endnu, da jeg først idag er begyndt og kigge efter jern.


Mvh

Michal

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mickydk

Kvalitet koster det kan der vel ikke være så meget diskussion om, men det kommer i høj grad an på hvilke materialer du vil fræse i.
Til fyrre-træ vil jeg vælge HSS fræsere, giver en bedre finish, er lettere at gøre rigtigt skarpe (lettere at stryge op) det er ikke nemt men kan lade sig gøre.
Krydsfiner, Mdf, spånplade og lignende, teak sløver meget (i teak-træ er der kisel i og det kan ligefremt gnistre) vil jeg bruge HM til det holder længere end HSS.
HM værktøj kan fåes i med mange forskellige hårdhed/sejheder som afpasses efter opgave men det koster (så til ren hobby er det måske ikke så relevant) men bare for at nævne den mulighed.
Tilspændingen/fremførings-hastighed har også noget at sige i den sammenhæng (skal passe sammen) ellers kan du hurtigt "brænde et bor af" og der-med miste skæret.

Men prøv at købe to ens bor, men i forskellige prisklasser det er måske den bedste måde at finde ud af hvilket der passer bedst til dine behov.

Køber selv mine bor/fræsere/ i Biltema og er tilfreds med kvalitet og pris.

M.vh. maskinsnedker.  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for den fine forklaring

Vil det sige at HM værktøj ikke giver så pæn en finish, så der er en del efter pudsning?
Hvad bruger du f.eks til den sidste finish pudsning?
Fræser du i vådt eller tørt træ?

Er de bor/fræsejern fra Harald Nyborg samme type som dem fra Biltema?
Hvor står der noget om hårdhed på jernene?





Mvh

Michal

mickydk

Vi er ude i noget som der helt sikkert er forskellige meninger om, men jeg synes at et HSS værktøj skærer bedre end HM.
Men det er nok en smags sag, måske lidt teroretisk.
Groft sagt skraber HM mere end det skærer, men synlig forskel ----er så lille at det ikke har den store betydning, i vores hobby værktøj ud over at de specielle hårdhe/sejheder som kan bestilles som så betales for.
HSS er til at slibe her og nu hjemme, men der er nok ikke så mange som sliber selv, det er en helt anden sag hvorimod HM skal sendes på sliberi (diamant slibe værktøj) meget dyre slibe-værktøjer/maskiner og derfor ret dyrt.
Men pudsning er nødvendigt hvis der er tale om lak/maling, det er ikke let at komme uden-om.

Efter-pudsning bare på grund af HM vil jeg ikke påstå.
Men HM er en nødvendighed i maskin-snedkeriet (herunder F.eks. teak træ) og mdf,spånplader og melamin og mange andre materialer.
Pergament og papir, det som bruges/brugtes på tegnestuer er rent gift for en HM rundsavs-klinge.
Nej vådt træ og maskiner giver tit oprifter hvis du høvler i noget vådt, så tørt træ til mine små maskiner.

Ja typen er den samme, men sammen-sætningen af hård-metal-platten ved jeg ikke noget om, men alene prisen siger noget om kvaliteten, de to ting mener jeg er uforlignelige.
En egentlig mærkning (husker den ikke) ud over hvad der blev bestilt ud fra, er vist det som kaldes tillid, men sammensætningen af HM er en helt videnskab, der bliver brugt betegnelser som Mohs skala og Rokwell,til at måle hår/sejhed, prøv selv at google de to ord og vil du se nogle muligheder.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har købt mine fræsejern her: http://www.engineeringsupplies.co.uk/cutting-tools-c-16.html

Da jeg er ret uerfaren med hensyn til fræsning kan jeg ikke afgøre om kvaliteten/ prisen er bedre end andre steder, men jeg er godt tilfreds.

Købte: 1mm med flad ende, 1,6mm med rund ende og 3mm med rund ende. Alle i K10 kvalitet.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Michaelghammer

Tak for den oplysning, tænk det havde jeg helt glemt, men det er jo også ved at være 40 år siden jeg lærte om dette, men rart at blive opdateret.

Ps. Er der grund til at bruge HM. hvis HSS  lige så godt kan bruges? (tænker på bløde træ-sorter) som balsa og fyr?.

Har ikke megen viden om CNC er før min læretid, i alle-tilfælde ikke så almindeligt men et spændende forum at læse om, så er tit med på en kikker.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Tak for jeres svar  Jeg starter med et sæt fra Harald Nyborg og øver mig lidt på dem.

Jeg skulle gerne være færdig med min maskine om ca 2 - 3 uger. Alt efter hvornår mine vare fra HobbyCNC kommer. Det er sendt d. 13/1 fra HobbyCNC

Mvh

Michal

Er her nogen der ved om man kan få fræsejern til at fræse i beton?


Handyman4690
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også