Bløde lister til runde vægge

Jeg er efterhånden færdig med en større renovering af en gammel lejlighed, og er endelig nået til listerne.

I lejligheden er der blevet fjernet en væg, hvilket giver en sjov udadgående buet form på muren omkring skorstenen. Derudover er der 2 x indadgående buer hvor brændeovnene har stået før i tiden. Det ser fint ud, men har voldt en del besvær med fodpanelerne og nu listerne.

I resten af lejligheden har jeg monteret 25 mm hvide pvc sandlister, men det vil (næsten) blive umuligt på de omtalte steder.

Jeg talte med en fyr i et byggemarked, han foreslog at dampe pvc-listerne, hvorved de skulle blive bløde og medgørlige...-han har sikkert ret, men hvordan jeg rent faktisk skulle få dampet flere meter lister, ved jeg ikke.

Jeg spurgte efter et alternativ til faste lister, idet de ikke nødvendigvis behøver at have samme profil, men ekspedienten havde ikke opfindsomhed til at vejlede om andet end dampningen.

Nogle herinde må have mødt samme problem: At skulle bruge lister, der kan ligges langs en ikke lige væg.

Det lykkedes mig ikke at vende billedet (90' mod uret), men går ud fra det stadig kan være til hjælp

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan sagtens bruge pvc sandlister
det helt skarpe runding i enden bliver du nok nød til at ridse op på bagsiden af listen først
brug en varmepistol og varm dem op fra bagsiden , start med at bugge den nogenlunde til i den ene ende og varm så forsigtigt fremaf og tryg den ind på plads , samtidig med at du sømmer den fast som du kommer frem
så er det ikke så svært

damp hjælper ikke på pvc , det bruges til trælister
Flot væg du har der, det bliver nok svært, at få en liste sat på der.

Hvad med at lave en pæn stor fuge, med noget fugemasse, det kan jo godt glattes fint ud.
Det tror jeg vil blive bedre end en pvc liste, du får den aldrig omkring det runde hjørne, så det kommer til at se pænt ud.

mvh jens
Jeg ville fuge den som også er foreslået. Brug en overmalbar fuge og mal den når den er hærdet op. En silikonefuge, der ikke kan overmales vil suge skidt til sig og så ryger det pæne.

Fugning er oplagt, da du jo egentligt kun skal have lukke mellemrummet mellem den eksisterende træsstruktur og gulvet. Der er jo en form for liste allerede.
Måske er en fuge svaret.

Hvilken fuge kan i foreslå? Almindelig akrylfuge?
Jeg bruger selv en vamreblæser og PCV lister, og det er faktisk meget nemt.

Du lægger bare lister indtil væggen, varmer lister op lige langsomt med varmeblæseren, mens du forsigtigt presser den indtil væggen, i løbet af et par sekunder vil listen begynde at forme sig indtil væggen.

Bruger du fugemasse, så benyt en overmalbar byggefuge, den er lidt mere sej i det, og kan nemmere glittes pænt i forhold til alm. acrylfuge.

Men er det kun revner på et par mm kan acryl sagtens benyttes til det.
hvis du vil fuge skal du bruge en silikonefuge
acryl kan ikke holde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis