Udnyttelse af energien i afløbsvandet

osolemio
osolemio
302 3400
Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men synes at dette emne fortjener en separat tråd.

http://www.energysavers.gov/your_home/water_heating/index.cfm/mytopic=13040

Jeg havde faktisk selv tænkt på dette her og er seriøst igang med at indarbejde det i min plan. Så søgte jeg lige på Google og fandt at det allerede findes. Meget simpelt: Sno et kobberrør rundt om afløbet/faldstammen, så det kolde vand fra jorden forvarmes inden det opvarmes til brugsvand. Bemærk at jeg ikke skal have varmtvandsbeholder, men gennemstrømningsvarme, så på intet tidspunkt vil vandet ende i en tank hvor det kvulper rundt, men kun i slanger/rør. For hver grad jeg kan forvarme vandet, sparer jeg energi til selv opvarmningen. Om jeg så kun hæver det fra 8 til 18 grader, så er der vundet meget. Og systemet er så simpelt, det er BARE ET RØR der skal trækkes, og så lidt isolering udenom. Når det først er installeret er der ikke noget vedligehold, ingen pumper eller ventiler, og det drives af trykket der allerede er på vandet. Røret skal være tykt nok til at der ikke er for meget tryktab, især da det splittes i to, den ene gren går til gennemstrømningsvarmen, den anden direkte til batterierne i badeværelset. Hvis hele badeværelse drives af denne vandkilde har man dog ikke længere "koldt, frisk vand" mere men lidt lunkent vand. Man kunne gøre det samme før vaskemaskine og opvaskemaskine. I virkeligheden burde alle huse have 3 vandkilder: Koldt, varmt og lunkent. I køkkenet burde man have mulighed for helt koldt vand.


Er der nogen der har bygget noget lignende? Der skal nok være nogen der siger at den smule varme er det ikke noget at gøre ud af, men tænk hvor alt den varme bliver af fra varmtvandsbeholderen? Noget af den varmer din krop, givetvis, og noget går ud i luften som damp (kan genvindes ved Genvex/Nilan udluftningssystem). Resten går i afløbet, afsættes i gulvet men også videre ned. Prøv at se ned i kloakken efter et bad, specielt her om vinteren kan man mærke varmen dernede fra (og det er IKKE kun jordvarme)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

69 svar
 Følg tråden
osolemio
osolemio Trådstarter
302 3400
Mere her:

http://wiki.diyfaq.org.uk/index.php?title=Drain_Heat_Exchanger

http://www.retherm.com/HowItWorks.htm

http://www.toolbase.org/Technology-Inventory/Plumbing/drainwater-heat-recovery

http://oikos.com/esb/49/gfx.html


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Annonce
osolemio
osolemio Trådstarter
302 3400
Her, hvis man mere er til video

http://www.youtube.com/watch?v=Add5TQG-rfs&NR=1

Reklame video for et eksisterende system, men i virkeligheden er det bare nogle kobberrør som er snoet om faldstammen.

Gad nok vide om det er lovligt at udskifte min eksisterende faldstamme i plast med en i kobber - hvis det overhovedet findes i det korrekte mål?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

bredker
bredker
1298 9760
bare udgifterne til at lave det og holde det kørende vil være så høje at hele fidusen er væk
det er så korte øjeblikke at afløbsvandet kommer forbi at det ikke kan nå at give noget varme fra sig
Jeg arbejdede sammen med en "opfinder" der havde gang i et projekt med at samle badevandet op i en tønde og derefter lede det ud i kloakken.
Han var også kølemontør og havde en teori om at jo længere bad han tog, jo mere gratis energi fik han... (Vist bare en ide for at retfærdiggøre de mange timer han lå i projektet)
Han ville så lade en fordamper optage den varme som vandet afgav.

Hvordan det hele er endt må jeg desværre vende tilbage med, når og hvis projektet bliver færdigt engang. Men han arbejder stadig på det...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...

Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
nick33
nick33
49 4160
har læst samme ide... en 15 til 20% spare man på opvarmning af nyt vand.... det var det jeg fik ud af det....

og der er jo ingen udgifter når det er sat sammen....

super ide....

alt mulig mand

 

osolemio
osolemio Trådstarter
302 3400
Skrevet af bredker på 17 jan 2010 10:18
bare udgifterne til at lave det og holde det kørende vil være så høje at hele fidusen er væk
det er så korte øjeblikke at afløbsvandet kommer forbi at det ikke kan nå at give noget varme fra sig

Jeg ved ikke hvad du baserer dette udsagn på. Det koster ikke noget for at "holde det kørende" - der er hverken pumper, ventiler, styring eller andet, det er et meget simpelt system. Korte øjeblikke? Hvor tror du varmen bliver af, den varme som opvarmes i varmtvandsbeholderen/bufferen? Ifølge US Department of Energy går 80 til 90 % af varme energien fra brugsvand lige ud i afløbet. Prøv at åbne ned til kloakken derhjemme, efter nogen har været i bad, og se her om vinteren især, hvor meget det damper! Noget er nok varme fra jorden, men ikke det hele. Eller rør ved faldstammen (hvis du kan komme til den) mens nogen er i bad.

Prøv at se hvad US Dept of Energy skriver her: http://www.energysavers.gov/your_home/water_heating/index.cfm/mytopic=13040

Når du går i bad vil du varme vandet op til et sted midt i 30'erne eller tæt på 40 hvis du vil ha det godt varmt. Vandet ind i huset er typisk lidt under 10 grader, så det skal altså varmes ca 25-30 grader op. Det koster en watt at varme et gram vand op, en grad. Hvis du bruger f.eks. 0,1 liter pr sekund (dvs 100 gram), vil det altså kræve

100 x 30 = 3000 watt (watt = Joule pr sekund)

Varmeforbruget under et typisk brusebad vil derfor være ca 3kW

Hvis du derimod forvarmer vandet, både på den kolde side, og vandet før det når varmtvandsbeholderen/bufferen, til f.eks. 10 grader højere temperatur, så skal du kun varme det 20 grader op, ikke 30. Nu koster det kun 2kW i stedet for 3kW, for nøjagtig den samme komfort. Men rotterne må vænne sig til at vandet bliver koldere i kloakken ...

Der er ikke meget forskel på dette princip og så den teknik der anvendes i genvex/nilan ventilationssystemer, med krydsvarmevekslere. Her er det bare afløbsvand/brugsvand, og ikke aftræksluft/friskluft som varmeveksles.

Jeg har lige fjernet den gipsvæg som skjulte faldstammen her. Jeg skal alligevel ind ti rørene, og bygge noget om der, i forbindelse med mit projekt. Jeg vil sætte termometre på, og skal nok fortælle om det her senere, og vide hvor meget varmere indløbsvandet er i mit tilfælde ...

Hvis man er til iskolde bade, skal man nok installere et tredie vandrør til badet, så man har varm, lunken og kold. Men der er ingen i husstanden her som nyder kolde brusebade, så ...


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

nick33
nick33
49 4160
hehe super indlæg

alt mulig mand

 

Annonce
Annonce
det lyder interessant
ideen om at hive den varme
ud fra affaldsvandet og
genbruge inergien er
genial jeg håber du
viser nogle billeder
af dit project når det kører
held og lykke

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af osolemio på 06 feb 2010 17:05
Skrevet af bredker på 17 jan 2010 10:18
det er så korte øjeblikke at afløbsvandet kommer forbi at det ikke kan nå at give noget varme fra sig
Det er en korrekt betragtning.

Det koster ikke noget for at "holde det kørende" - der er hverken pumper, ventiler, styring eller andet, det er et meget simpelt system. Korte øjeblikke?
Tror du virkningsgraden er 100% i din veksler. Hvis du kommer over 5% er du heldig.


Det koster en watt at varme et gram vand op, en grad. Hvis du bruger f.eks. 0,1 liter pr sekund (dvs 100 gram), vil det altså kræve

100 x 30 = 3000 watt (watt = Joule pr sekund)

Varmeforbruget under et typisk brusebad vil derfor være ca 3kW
Det rabler vist med enheder m.m. og det er forkert hvad du skriver. Det er en Kalorie der opvarmer 1 g vand 1 grad 
Watt er en effekt mens Wh er energi. Du skal bruge og betale for Wh. 

Der er ikke meget forskel på dette princip og så den teknik der anvendes i genvex/nilan ventilationssystemer, med krydsvarmevekslere. Her er det bare afløbsvand/brugsvand, og ikke aftræksluft/friskluft som varmeveksles.
Der er en masse tekniske parametre du ikke har styr på. Der er  ekstrem stor forskel på en pladeveksler og dit snoede 18 mm kobberrør.

Jeg vil sætte termometre på, og skal nok fortælle om det her senere, og vide hvor meget varmere indløbsvandet er i mit tilfælde ...
Hvis du er heldig kan du måske fange 0,2 grad i praksis.
.
osolemio
osolemio Trådstarter
302 3400
Tak for dit svar, Nørgård.

Jeg forventer ikke en 100% virkningsgrad

Korrekt at jeg har ombyttet kalorier og joule, "en kalorie for hvert gram vand en grad" (og ikke Joule). Så man skal omregne med en faktor 4,19, så det bliver 4,19 joule for hver gram vand der varmes en grad op. Gang tallene med 4,19 og det er samme forhold der gør sig gældende. Vandet skal varmes op fra under 10 grader til et sted i 30'erne, alt efter hvor varmt man kan lide at have sine brusebade. Energien bliver ikke væk, den skal bare fanges. Jeg har ikke på noget tidspunkt talt om hvad et bad koster, det er dig der introducerer Wh. Hvis vi skal regne på hvor meget energi der ialt bruges på et brusebad f.eks., så skal vi jo sætte tid på hvor lang tid brusebadet tager.

Du bruger nogle meget flotte og følelsesladede ord, og jeg ved ikke helt hvad din mission er. "Rabler", "heldig" og "ekstrem" tilfører ikke dit indlæg saglighed. Og de tal du nævner, som f.eks. at jeg er "heldig" at komme over 5% virkningsgrad, hvad baserer du det på? Og igen, hvis jeg er "heldig" kan jeg "måske fange 0,2 grad i praksis" ... ?

Dine påstande får mig ikke til at droppe projektet. Jeg tror nok mere på sagligheden af instanser som f.eks. US Department of Energy end de tal du nævner. Når jeg er færdig kan jeg jo bare måle temperaturen af vandet når det kommer ind i huset, og så måle det igen når det forlader varmeveksleren. Hvis dine postulater holder stik så skal jeg jo finde nogle termometre som kan måle præcist på tiendedele grader. Vi får se

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Pludselig ingen varmt vand - fjernvarme.
    Fyr og opvarmning (5 svar)
  2. Kombi vandhane med sensor/manuel, monteret på koldt-lunkent-varmt
    Grøn energi og sparetips (9 svar)
  3. Lunkent vand i kolde haner
    Fyr og opvarmning (37 svar)
  4. Hvad med det her ?
    Lav-Hus (6 svar)
  5. Varmt vand væk efter 30 sekunder - 40L varmtvandbeholder
    Fyr og opvarmning (37 svar)
  6. Cirkulationspumpe på det varme brugsvand?
    Lav-Hus (22 svar)
  7. kølige bade
    Lav-Hus (14 svar)
  8. forvarme det kolde vand med solvarme?
    Grøn energi og sparetips (9 svar)
  9. Hvor bliver det kolde vand af?
    Lav-Hus (10 svar)
  10. Blandingsbatteri "taber" varmen efter kort tid
    Lav-Hus (19 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her