Let væg og kuldebroer

Hej
Skal til at lave nyt træhus. Jeg har i den forbindelse et spørgsmål vedrørende konstruktionen. Jeg laver en støbt sokkel, 300 mm bred med en ditto lecasten som afslutning. I den støbte sokkel 16 mm gevindstænger til at holde fodremmen. Her står jeg så ved lidt af en skillevej. Jeg vil gerne undgå kuldebroer, så derfor skal jeg have fundet ud af hvilken af 2 løsninger jeg skal vælge:
1. En fod- og tagrem på 60 x 300 med lodret tømmer på 100 x 100. Disse vælger jeg for at få plads til mest muligt isolering. Da der skal være 600 mm cc mellem stolperne, tænkte jeg, at i stedet for at placere dem overfor hinanden så der kun bliver plads til 100 mm isolering mellem tømmeret, tænkte jeg at placere dem med en afstand af 300, men skiftevis inderst yderst. Samme forbrug, men nu er der plads til 200 mm isolering henholdsvis foran bagved skiftevis.

2. Samme sokkel og samme fod- og tagrem. Lodret 65 x 195 spærtræ 600 cc. Kun plads til 100 mm isolering bag stolperne.

Den første løsning skiller mig af med de værste kuldebroer. Den anden løsning er den sikre gennemprøvede. Hvad mener I?

Derudover vindbarriere, klinkskåret træ, dampspærre med videre ganske som normalt

Tak for ethvert indlæg - og tak for din tid :-)

Med venlig hilsen

PeterA

Venlig hilsen

PeterA

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
synes umiddelbart ikke nogen af løsningerne lyder særlige fornuftige. Du får jo problemer med forskallingen. Hvis du har en rem på 300 mm så ville jeg også bruge 300 mm reglar der står pr. 600 cc. herefter vill jeg forskalle med 2x2 og smide isolering her. Der minimere også kuldebroer. Den her løsning er absolut den mest brugte og stabile.

Du behøves egentlig ikke at bruge gevindstænger til din rem. De vil være langt mere fornuftigt at bruge vindtrækbånd der kører op og holder spærene.
Et par informationer mere ville nok hjælpe på det.
Skal der 1.sal på huset også ?

Hvor stort er huset ?

Skal der tungt eller let tag på huset ?

Jeg ville vælge en krydsforskalling som tidligere foreslået også.

Topremmen ville jeg vælge at ligge ind i de lodret stående spærtræ, dette giver en væsentligt bedre vægtfordeling, og ville kræve en mindre rem, feks. 45 x 145 - 45 x 195 alt efter hvor stort huset er, hvor tungt taget er, og om der er 1.sal på huset, alternativt kunne topremmen udføres med limtræ, alt efter hvordan det ville passe med dør/vindues huller i facaden.

Jeg ville ikke benytte 60-65 mm spærtræ, dette er væsentligt dyrere i forhold til spærtræ, og det er slet ikke sikkert du har brug for denne ekstra styrke.
Angående 1. sal. Ja der skal en gangbro i hver side af huset, det skal opføres som et vinkelhus. Gangbroerne ender så i en 1. sal i hver ende af vinklerne. Ellers skal der alle andre steder være åben til kip. Huset bliver i alt 90 kvdratmeter i grundplan. Taget bliver lavet, indefra på følgende måde. 2 lag gips, dampspærre, 400 mm isolering, OSB-plader på taglægter og slutteligt tagpap. Tanken var at føre gevindstængerne op gennem leca-blokken og spænde fodremmen fast til lacablokken og soklen. På den måde føres alle kræfter direkte gennem leca-blokken til soklen. Huset har jeg selv tegnet.

Det er rigtig brugbart at få andres kvalificerede meninger. Tak for det!

 PeterA

Venlig hilsen

PeterA

Så længe at væggene er samlet med vinkelbeslag, skulle der ikke være problemer i at nøjes med at fastholde bundremmen, frem for at benytte vindtræksbånd.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis