Brandeovn i garage

Hej alle på Lav-det-selv.dk forum.
Jeg har en garage/værksted på 34m2 som jeg ønsker at varme op, når jeg engang imellem har behov for at arbejde derude. Jeg er nervøs for hvor dyrt det kan blive med el varme, og et par billige 1000 & 2000 watt el radiatore jeg har købt, kan ikke varme det op.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at opsætte en brandeovn, men jeg er meget nervøs omkring hvorvidt det kan laves forsvarligt og lovligt. Garagen er bygget i træ med ståltrapez ydertag og profilbrædder på inderloftet.

1) Det jeg frygter er brand grundet varme mod træ vægge og træ loftet.
2) Hvor høj skal skorstenen være ?
3) Det skulle gerne laves billigt, så jeg havde forestillet mig at finde en gammel brugt ovn. Derfor skal det helst ikke laves med en af de nye konvektions ovne som bliver mindre varme uden på.

Håber på nogle gode ide'er samt lidt info om hvad loven siger omkring brændeovn i træ garage samt lovpligtig højde på skorstenen.

Mvh
Dennis Hansen
Esbjerg
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dennis

næsten alt kan jo laves forsvarligt og lovligt.

skorstenen skal så vidt vides bare være så høj at røgen ikke slår ned omkring skorstenen, det er nemlig pisse irriterende,
snak med en skorstensfejer først eller prøv dig frem

hvis du vil bruge en gammel brændeovn, skal du være sikker på at den har den rigtige godkendelse, kan ikke lige huske hvad den heder og så skal du bruge en prøvningsattest, som skorstensfejeren skal skrive under på, når han er og godkende det.

og så er der noget med at hvis der er dør til beboelse skal det være en branddør, tror jeg nok, men er ikke sikker

med alle mulige forbehold, ret mig hvis jeg tager fejl
Tag en grundig snak med skorstensfejeren først.
Jeg fik fornuftige anvisninger mht. afstande osv af skorstensfejeren inden jeg gik igang.
Du skal regne med at mure en væg op af f.eks. 100 mm lecablokke bag ved ovnen imod trævæggen. Ellers skal der være så stor afstand, så det er umuligt.
Mit værksted er også en træbygning og jeg kan love dig for at jeg dagligt glæder mig over brændeovnen som dog kun supplerer min kalorifere.

Med venlig hilsen
ktm

Fregazoid & ktm> Tak for svarene, det er nogle rigtig gode ideer.

Ideen med leka blokke lyder til at være den helt rigtige, det er endda nemt og billigt at arbejde med.
Det er gode råd, det med at  finde en ovn med attest og ligeledes få skorstens fejerens skriftlige godkendelse efter opsætning.
Værkstedet er bygget op langs huset, og jeg tør slet ikke tænke på de problemer man kan rende ind i med forsikringer osv. hvis skidtet brænder, og det ikke er iorden/godkendt.

Mvh
Dennis Hansen
Esbjerg
Du kan også bruge gasbeton, hvis du hellere vil det

Men snak med skorstenfejeren, ofte kan de hjælpe dig i den rigtige retning over telefonen. Og de kender de fleste ældre brandeovne, så ofte ved de om der kan fåes en godkendelse til den du har kik på.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis