dykpumpe slår HFI fra

Hej I kloge mennesker!

Kan nogen fortælle hvad jeg skal gøre. Jeg har en dykpumpe til at tage overfladevand i et brøndhus. Når jeg vil udlede vand, sænker jeg den ned i vandet. Så er den begyndt at slå HFI-relæet. Pumpen er ikke ret gammel. Den slår ikke fra hver gang. Den behøver ikke være mere end 20 cm nede i vandet. Ikke engang kabelindgang er under vand. Det er en type med flyderhus på siden. Det skilte jeg ad. To flydere rammer en kontakt. Muffen omkring kontakten er fuldkommen tæt. Selve turbinehuset er uden el-dele. Hvaaad er der galt?

PS: Jeg har en meter dernede nu og Hydrofor'en en næste under vand

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være noget der går ind i pumpen og klemmer så der ikke kan roterer, det vil slå relæet.
Og har du aldrig hørt at man kan bruge en spand i en line til at hente vand op med
Måske du skulle lave dig en simpel håndpumpe af nedløbsrør lidt læder et par dertil indrettede krysfiners skiver og en stok af passende længde.
HFI og HPFI relæer aktiveres kun hvis der er en fejlstrøm i forbindelse med overgang fra en af faserne og ikke i forbindelse med overbelastning. Så der kan være overgang et sted inde i pumpen. Hvis der stadig er garanti på pumpen vile jeg nok forlange en ny.

Mvh. Dan
Anskaf dig en ny pumpe med svømmere. (Det er der sikkert også i den du har nu) og sæt pumpen permanent nede i brønden. Så slipper du for at gå der ud hver gang det har regnet lidt.

Men sådan en periodisk fejl er ikke sjov at rode med.
Skrevet af Håndværkeren på 15 jan 2010 11:31
Der kan være noget der går ind i pumpen og klemmer så der ikke kan roterer, det vil slå relæet.
Og har du aldrig hørt at man kan bruge en spand i en line til at hente vand op med
Måske du skulle lave dig en simpel håndpumpe af nedløbsrør lidt læder et par dertil indrettede krysfiners skiver og en stok af passende længde.


Ahr.. Der var den igen "håndværker"..

Et HFI/HPFI slår fra hvis der løber en fejlstrøm på mere end 30mA ud i "jorden".. Har absolut intet med blokeret pumpe eller andre sjove skrøner at gøre..
Enhver motor som starter eller kører uden opsyn skal beskyttes mod overbelastning, men det sker enten med et motorværn som kobler fra hvis den forudindstillede maks. strøm overskrides. Alternativt kan der sidde en varmefølsom afbryder indbygget i motoren som kobler fra hvis motoren når en bestemt temperatur.

Men hvis den kun slår fra når den sænkes i vand, og ikke så snart den er oppe, så er det vist oplagt at der trænger vand ind ét eller andet sted..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af Maskinmesteren på 15 jan 2010 11:53
HFI og HPFI relæer aktiveres kun hvis der er en fejlstrøm i forbindelse med overgang fra en af faserne og ikke i forbindelse med overbelastning. Så der kan være overgang et sted inde i pumpen. Hvis der stadig er garanti på pumpen vile jeg nok forlange en ny.

Mvh. Dan

Ja, eller fra "Nul" , så slår det også fra..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce

Se hvis du finder det sjovt at hakke på mig, så skal du bare fortsætte i samme kører.
Så kunne det tænkes jeg finder cikane knappen og advisere til webmaisteren.
Jeg generer ikke dig !

V.h.  Håndværkeren

endnu en rettelse. Det kommer an på hvad relæet er forskrevet til. det kan også være 50 mA. Eller mindre. Kommer an på hvor det sidder
Hvis det er en 220 volt pumpe så prøv at vende stikket (hvis det er muligt) således at nul og fase bytter plads.
Det hjælper nogle gange, men er naturligvis ikke er helt rigtig måde at gøre tingene på (læs køb en ny pumpe)

Et fejlstrømsrelæ måler kun afledning fra fase til jord!!!

Jeg mener det er ulovligt, i private elforsyninger, hvis fejlstrønsrelæet har en følsomhed over 30 mA
Der kom nye regler for et år eller to siden.
Jeg kunne så godt tænke mig at vide, hvorfor mit HFI relæ slår fra når jeg overbelaster  sikringen. Hvis jeg har elvarmen tændt oppe på loftet (900 W) og samtidig tænder for både tørretumbleren og vaskemaskinen så slår mit HFI relæ fra ?
Det virker meget mærkeligt. For HPFI/HFI burde kun slå ud ved fejlstrøm. Det er ikke fordi du har en kombi, altså en gruppeafbryder med indbygget HPFI-relæ?
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis