Fjerne ridser i bunden af vask af granulon

Vi har et par vaske i vor stenbordplade. Materialet er granulon, der er en slags knust granit iblandet noget PVC-agtigt.

I bunden af vaskene er der nogle ridser, som jeg gerne vil fjerne.

Leverandøren af bordplade/vask har oplyst, at detjeg kan prøve at slibe med vådslibepapir korn 600 og derefter mattere vasken igen med 3M ScotchBrite (er vist en slags rengøringssvamp).

Er der nogen her i forummet, der har erfaring med at fjerne sådanne ridser i granulon eller i et lignende materiale.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne vel egentlig godt minde om glasfiber, og der gør vi næsten som du selv beskriver,hvis ridserne ikke er for dybe. Er det meget dybe ridser skal du igang med at spartle o.s.v.
På den anden side, må du nok forvente at den vil blive ridset igen med tiden.

V.h.  Håndværkeren
Ja ridserne vil nok komme igen ved daglig brug og rengøring. Men nu hvor det er helt nyt, vil man jo gerne, at det ser ordentligt ud.

Ridserne er en form for fine sliberider, der kun er synlige i direkte lys. Dæmpes lyset eller der kun er dagslys på badeværelset, så ses de ikke. Men da vi har 50W spots siddende lige over vasken (over spejlet) ses ridserne desværre. Selve bordpladen har ikke disse ridser - kun bunden af vaskene.

Min bekymring omkring slibning med korn 600 går på, om det evt. ridser mere end der er i forvejen? Eller at bunden får en anden overfladestruktur end bordpladen.

Og det med at mattere den igen med ScotchBrite rengøringssvamp forstår jeg ikke helt, men det er måske fordi en sådan svamp reelt fjerner den blanke overflade (der vel opstår efter slibningen) ved egentlig, at lave nogle fine "ridser" i den igen (der så ikke ses som ridser)?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv med et godt gammelt husmoder råd, tandpasta og en blød klud !
Tandpasta-fidusen kendte jeg godt. Har tidligere brugt det med succes på plastic-ruder i campingvogn, der var blevet ridset af grangrene.

Bunden af vasken bliver imidlertid blank, hvis der bruges tandpasta, men så mangler jeg nok blot at mattere den igen med ScotchBrite (og en sådan har jeg ikke lige pt. til at prøve mattering med).
Hmmm hvorfor starte med at slibe med korn 600 og så derefter efterslibe med noget der er grovere?

Jeg ville nok starte med noget grovere vådslibepapir (korn 400) indtil ridsen lige akkurat er væk og så gå op i korn (600, 800, 1000 og så til sidst en let slibende voks) indtil jeg opnår den finish jeg ønsker at ende op med.

Det er MEGET svært at slibe en ridse væk på en dobbeltkrum overflade (som jeg går ud fra at det er) uden at ende op med en "forvrængning" bagefter.... Metoden er at "fordele" slibningen over hele fladen, og det er altså ikke nemt, især ikke når det skal udsættes for direkte lys!

-Hideout


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad mener du med "noget der er grovere end korn 600" er det rengøringssvampen eller Håndværkerens tandpasta du tænker på?

Det er firkantede vaske, hvor bunden er næsten flad og firkantet.
jeg tænkte på den ScotchBrite rengøringssvamp du var blevet rådet til at bruge...

Hvis bunden er flad så er tingene meget lettere, brug en (metal) slibeklods og du er rimelig sikker på ikke at få lavet hulninger når du sliber...

Tandpasta svarer vel til omkring korn 1500-2000, det er der ikke nogen grund til at bruge med mindre du ønsker en højglans overflade

 

Wienerkalk rørt op til en grød med sprit. Poler med blød klud og skyl efter

 

Skrevet af uldal på 17 jan 2010 09:12
Wienerkalk rørt op til en grød med sprit. Poler med blød klud og skyl efter
Det er jo det der er i tandpasta Uldal.

Har fået fat i Scotchbrite nu og prøvet den på et lille 5-krones areal. Det laver også ridser, så du har nok ret i, at det er ligeså grovt eller grovere end vådslibepapir korn 600. Men hvis jeg bruger vand samtidig og ikke lægger pres på så er det så nogenlunde til at mattere med (ude at lave større ridser).

Skal det i øvrigt være cirkulære slibe-bevægelser? Kan blive svært i hjørner!

Hvis jeg ikke skal matere med Scotchbriten hvad kan du så anbefale?

Matere er vel i bund og grund, at lave meget fine ridser - eller hvad?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også