El ok?

Jeg har overtaget et hus, hvor der var en noget el, som ikke var gjort helt færdigt. Det er et badeværelse med loftlampe og to væglamper. Det er de to væglamper som ikke er sluttet til. Der er i forvejen trukket to sorte ledninger fra en afbryder i væggen, som ender blindt oppe i lampeudtaget/stikket (kender ikke helt det rigtige ord). De to væglamper er 12 volt og har rør i muren, som ender oppe på loftet. Hvordan skal det hele forbindes, så det er lovligt? Er følgende ok? Jeg slutter begge de 2 ledninger fra afbryderene til M2. Trafoen forbinder jeg til M2 og nul, selve trafoen placeres på et spær oppe i loften og der trækkes installationskabel ned til de 2 lamper. Jeg vil nødig gøre noget ulovligt eller farligt, så er der en fagmand eller anden som kan se noget galt med fremgangsmåden?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan finde et par fejl i dit forslag.

1: Det er autoriseret arbejde. Så hvis du vil have det lovligt må du ikke selv lave det.

2:Hvis du vil tilslutte begge de to sorte ledninger fra den samme afbryder, i den samme M2, synes jeg du skal holde dig fra det. Det er ikke bare forkert. Det viser også at du mangler den grundlæggende viden som er nødvendig for at rode med el.

3: Trafoen skal placeres så man kan komme til den fra gangbroen på loftet. Og hvad der så skal trækkes til de forskellige lamper kommer an på hvordan de ser ud.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for svaret.
Ang. 2. Der er de to ledninger som løber parallelt fra afbryderen og op til lampestikket. Der er 2 lamper (12V halogen) med 2 rør op til loftet. Så min tanke var 2 og 2, det må passe sammen, men jeg kan godt se at det virker underligt at forbinde M2 og afbryderen med 2 ledninger. Vil du mene at den ene sorte ledning, bare er trukket til evt. fremtidig brug, hvis man satte en ekstra afbryder i stikdåsen?
Jeg vil ikke mene noget. Jeg vil VIDE noget inden jeg monterer!
Er der en stikkontakt under afbryderen?
Ellers kan det være en fase du skal have fra lampen og ned i afbryderen.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja, der er en stikkontakt nedenunder.
Ja du er nødt til at have styr på hvordan det hele fungere, når der er to sorte ledninger ført ned, kunne det tyde på den ene var en fase, og den anden til at føre fasen videre til andre forbrugssteder.
Hvis der kun kommer to sorte ledninger, så er der noget helt galt.

Men som før nævnt er det anbefalesværdigt, at lade en autoriseret elektrikker se på sagen.
Det tror jeg egentlig også er en god ide. Tak for dine svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis