Valg af varmepumpe??

Hej LDS´ere..

Jeg står og skal udskifte min nuværende elvarme med en varmepumpe, men er ret usikker på hvad der er bedst og samtidig ikke betaler en overpris..

Så vil høre om der er nogle, som vil anbefale en bestemt varmepumpe? Og kan det svare sig at købe den fra fx. Sverige og få en montør til at installere den?

Og så vil jeg lige høre om det kan være rigtigt at Mitsubishi MSZ-FD25VABH, virkelig kan holde sin COP-værdi helt ned til minus 15 grader som de skriver eller om det er det rene fup?

På forhånd tak..

50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se evt. mit svar i din anden tråd mht. COP'en. Jeg tror det er salgsgas. Jeg har kun hørt det fra en lidet troværdig person herinde :-(

Emnet har jo været oppe mange gange. Og jeg vil stadigvæk fremhæve Daikin som det bedste jeg har oplevet. Og Sanyo har vi også stor succes med.
Men det er jo også det med at det er kendte mærker. Og de vil selvfølgelig have noget for at udvikle deres anlæg. (Det gør de billige ikke. De skræller en af de dyre og laver en kopi. Nøjagtig som med værktøj)

Om man køber det ene eller andet sted er vel underordnet, så længe garantien følger med.

Der bliver solgt 1000-vis af anlæg og det er forskellige mærker.
En bruger her på LDS har det han kalder en kinøjserpumpe, og er ganske tilfreds med den.
Jeg har en Daikin og min svoger har en Coolix fra Bauhaus... De fejler ingenting.
Men skulle jeg vælge til primær varmekilde (Som jeg har gjort med min Luft/ vand) ville jeg være sikker på at det var et anlæg man kunne stole på.
Og så vil jeg gerne give lidt ekstra for at være sikret reservedele og service.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej undskyld jeg lige blander mig i tråden

Til Næstformanden
 Ved du noget om hvor meget dyrer eller billigere det er med en luft til vand
varmepumpe kontra pillefyr ?
Overvejer nemlig bat skifte mit fastbrændsel fyr og oliefyr ud med et pillefyr
MEN så snakkede jeg med en vvs mand der selv har pillefyr og han ville selv vælge
en luft til vand pumpe fordi han mente det kun er nogle få % dyrer.
Vil jo gerne vide så meget så muligt inden jeg bestemmer mig så jeg får gjordt
det rigtige.

Hilsen Jan

P.S. Hvad vil du anbefale gerne med mærke og en ca pris ?

P.P.S. Skal være primær varmekilde. Er et gammelt hus uden gulvvarme men med mulihed for
større/flere radiatorer.

Jeg regner med en besparelse på ca. 10000 om året i forhold til det oliefyr jeg havde før.
Men jeg glæder mig til at se resultatet når der er gået et år og to. Nu har jeg haft den i et halvt.

Prisen er afhængig af forhandleren. Men et skud vil være 50 K som en hurtig googling gav.

Mht. pillefyret er jeg ikke klar over hvor meget sådan nogen yder. Men igen er det jo afhængig af prisen for pillerne.

Jeg vil igen gerne anbefale Daikin Altherma, som jeg selv har. Og vi har monteret den ved flere kunder som ikke har problemer. (En enkelt havde dog det problem at yderdelen var iset til. Men det skyldtes at afløbsstudsen var blokeret af snavs)

En varmepumpe kræver også kun et minimum af vedligehold.
Jeg har de sidste dage gået og holdt ekstra godt øje med min. Og selvom jeg prøver at lægge mærke til det, kan jeg altså kun se om den kører ved at den er en lille smule hvid. Jeg kan ikke høre den...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Takker for svaret og ja det er jo dejligt at det ikke skal fyldes piller på og renses en gang om ugen

Hilsen jan
Hej Mr_86. Mitsubishien holder varmeproduktionen ned til -15°c, men den tager sig altså betalt i form af øget strømforbrug for at gøre det. Det er mig der har en kinøjser som varmer knægtens hytte op. Den gør det OK, men den er ligeså sulten efter strøm som min Mitsubishi selvom den maks. yder 2,5 kw varme mod japanerens 6,3 kw.
Annonce
Okay.. Så det vil sagtens kunne betale sig at bruge noget mere på at købe en Toshiba fremfor en Mitsubishi..?
Skrevet af Mr_86 på 13 jan 2010 22:31
Okay.. Så det vil sagtens kunne betale sig at bruge noget mere på at købe en Toshiba fremfor en Mitsubishi..?


Hej MR_86

Mit råd til dig er, analyser begge maskiner på cop ved 100% effekt, se på lyddb på både ind og udvendig del, her er Mitsubishien langt den bedste, den monteres i soverum! mere end 50% af de maskiner vi sælger er på grund af den lave lyddb.

Mitsubishien uder varme ned til -30 grader og holder/giver den samme effekt hel ned til -15 som ingen anden maskine kan.

Pt. er der ingen ud af 130 stk Mitsubishi Kirigamine FD25 som ikke har kunnet løfte opgaven her i den kolde tid, tværtimod, kunder har ringet og rost den langt over skyerne.
Vi har enda fået julekort tilsendt

PE

FD25 kan holde sin "normerede" effekt til -15 grader - dvs. ca. 3.3kW varme. COP falder selvfølgelig når det bliver koldere. Vil tro min FD25'er ligger omkring COP 2.5 ved minus 15 grader.
Hej Orla.

Vil du påstå at det er kun de maskiner på det link som er dem som er best at anvende i sin hel/sommerbolig.

Vi kan godt tage en lille rask diskussion om Mitsubishi model FD25-50 og GE25-50

Alle normale personer tror at en luft/luft-varmepumpe er mest økonomisk i drift ved 8-10 gr. til brug i sin sommerbolig, det er absolut ikke en korrekt information.

Som du ved som syns og skønsmand så ligger dugpunktet over den temperatur og hvad angår en 8-10 gr. varmepumpe, så skal den bruge meget længere tid til at afrime den udvendige fordamper.
Dvs at FDèren producerer 16 gr. for den samme pris som sommerhus varmepumpens 8-10 gr. Den for klaring som dem i elsparefonden har givet os er ukorrekt og dårlig vejledning.

Hvad jeg ikke kan se, så er det overhovedet ikke èn Mitsubishi i det link du har lagt ind og så vidt jeg ved, så er Mitsubishi et af de mærker som ligger helt i top hvad angår ydelse/lyd.


PE

Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis