glasfiber tykkelse ?

Jeg har båd der har et skrog af træ. Spørgsmålet er nu hvor tykt det lag glasfiber der sidder uden på dette skrog minimum skal være for at holde til noget.

Er der nogle der har erfaringer med både der er belagt med glasfiber ?. Gode råd modtages med kyshånd da jeg netop skal til at reparere på den / spartle / male osv.
Og jeg syntes glasfiberlaget er ret tyndt og overvejer kraftigt at lægge mere på.

glasfiber laget er pt. cirka 4 millimeter som er lagt direkte på træ skroget.

Mvh.

Glenn

Balle
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Glasfiberen er sikkert kun lagt på, fordi der tidligere har været problemet med utætheder. Og så betyder tykkelsen ikke noget.

På min IF'er, var glasfiberlaget ikke meget tykkere end 4 mm, mange steder - og det er trods alt en glasfiberbåd.

Mvh
ThomasB
Hej

Jeg har en LA krydser, den er født med 3-4mm glasfiber uden på 10mm krydsfiner. Ingen problemer, den har sejlet med det i 45 år. Problemet er dog råd i træet, hvis fiberen skulle delaminere fra træet og vand komme ind fra inderside. Svært at tørre igen.

mvh

John Bo

John Bo smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvad kan man gøre for at forhindre råd i træet, er der noget forebyggende ?

Balle
Hej smile

En glasfiberbelagt træbåd, er en båd man får ret svært ved at komme af med igen.

Det er fordi man stort set altid får problemer med råd og svamp.

Glasfiberen kan ikke ånde, så den kondens der dannes mellem træ og glasfiber kan "angribe" træet.

Man kan intet gøre, da man ikke kan komme til at behandle mellem træ og fiber. (med mindre man lader båden fylde op med linolie og fugicid, og lader det trække i flere uger)

Det eneste man kan gøre er at sørge for at der ALDRIG kommer vand mellem træet og fiberen. Alle gennemføringer, skal være 100% tætte.

Mvh
ThomasB
Hej igen

Det er rigtigt at glasfiberen ikke kan ånde og at man kan forebygge problemet med at mætte træet med olie. En anden mulig ting er at undgå overmaling af indersiden, da denne side er træets eneste mulighed for at ånde.

mvh
John Bo

John Bo smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har hørt at glasfiber "suger" vand ind når det er i vandet,
hvis dette er rigtigt er det jo ret svært at undgå at træet bliver vådt ?

er der nogle komentarer til dette fra jer af.

Balle
Hej smile

Nej, det er ikke helt rigtigt med noget er der dog om det.

Det er gelcoaten der suger vand, og gelcoaten er det yderste lag på en glasfiberbåd. Selve glasfiberen er vandtæt.

Du har sikkert ikke gelcoat på din båd.

Mvh
ThomasB
Hved er forskellen på Gelcoat og alm. bådmalling. Er det ikke det samme ?
hvad er evt. fordelle og ulemper.

Jeg ved jeg spørger meget, men jeg vil gerne have det optimale ud af min båd shocked) og det er første gang jeg skal igang med så stort et båd projekt som dette.


Balle
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også