Hvad er billigst ?

Jeg skal vælge imellem de 3 varme apparater:
1:olieradiator 1000w. pris kr:129
2: Elraditor med blæser 2000w.pris:198
3:Kaminx vægkamin 2700w pris:789.
Det drejer sig en areal på 8m x 5m ,som skal
have en temperatur på  18 grader .
Hviken af de 3 apparetter kan klare opgaven billigst?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er det samme pris, hvis du ser bort fra grundinvesteringen.

Hvordan vil du styre dem - har de selv en indbygget termostat du kan indstille til nøjagtig 18°C, eller sker det via ekstern styring ?

Mængden af energi der skal til for at opvarme en given mængde luft er jo fuldstændig den samme, uanset hvor energien kommer fra, så om det er EL, som i dette tilfælde, naturgas, olie eller et bålsted midt på gulvet - så vil energitilførslen skulle være den samme i W - eller joule.

Hvad skal arealet bruges til - skal det være konstant opvarmet, eller kun 'en gang imellem' ?

/ Claus

tak for dit svar.
Det er bare en gang imellem.
Hvis det reelt kun er en lille del af arealet der periodisk skal opvarmes (et arbejdssted i et større lokale) kan jeg anbefale en IR strålevarmer- lidt af en terrassevarmer - de er noget mere effektive til punktopvarmning - og det handler jo dybest set om at opvarme så lidt som muligt.

/ Claus

DVS du anbefalder :Kaminx vægkamin 2700w pris:789.
Jeg bruger selv varmeblæseren i mit lille gameroom...

Det er hurtigt varmet op med blæseren, og blæseren har indbygget termostat, så nem at skrue lidt ned, når man alligevel ikke er derude, blæseren har også den fordel at den får fordelt varmen godt i rummet, og dette begrænser evt. kondens pga. dårligt ventileret rum.
Strålevarme virker som regel allerbedst ovenfra, så vægkamin er umiddelbart ikke lige i øjet... Du kan jo lave en cost benefit på prisforskellen mellem varmekildernes indkøbspris og det antal timer du forventer at bruge varmen, og så regne på hvor mange timers ekstra varme du får 'gratis' for prisforskellen.

/ Claus

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også