Bilen er lidt vintersløj.. Mystisk ved start

Hej..

Min gamle Ford Escort Estate 1.4 fra 95 er lidt træt for tiden..

Men måden den gør det på virker lidt mystisk.. Når jeg drejer nøglen, lyder det som om der ikke er noget strøm på batteriet.. Dvs det lyder som om at starteren drejer rundt, men meget langsomt.. Men hvis man holder nøglen drejet, kan man høre at starteren får mere fart på og kommer op at køre normalt, hvorefter moteren (indtil videre) starter.. I alt tager dette ca 10 sekunder..
Når den så er igang er det ingen problemer..

Nogen der har et forslag til hvad dette kan skyldes? Et træt batteri? En slidt starter? Noget helt andet?

Reperationen skal gerne være den billige metode (hvis der er en), da bilen alligevel skal skrottes om ca en måned, men jeg har brug for at den kører indtil da..

På forhånd tak
Mark Herskind

Mvh

Mark Herskind

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit batteri er træt af dage. Hvis du går ud til din kolde bil og tænder lyset. Lad det brænde 3 min. Sluk og prøv så at starte. Så ka den. Et sløjt batteri skal "varmes op" og bliver det ved hjælp af brug. Altså det du oplever som sløj i starten og så pludselig kan den er strømforbruget fra starteren der varmer batteriet op. Prøv lige at lade på det et døgns tid. Kig førstefter vand på cellerne. Husk det skal være afkalket

 

Næ, næ. Nede i batteriet er der syre. Denne syre fordamper der en smule af hele tiden. Man efterfylder med destilleret vand. Hvis man IKKE gør det, mister batteriet først effekt, derefter begynder cellene (6 stk/2 volt hver) at falde sammen for til sidst at holde op med at virke. Derfor: Ovenpå batteriet er der enten 6 propper eller en "bom" man kan vride af. Nu ser du direkte ned i cellerne. Her skal væsken stå 1/2 - 1 cm over overkanten af cellerne. Måske er dit batteri gennemsigtigt og har en udvendig streg, hvor væskestanden skal være. Battericeller indeholder bly/wannabe-bly og der slides gennem årene på blyet. Dette afsondres i bunden af cellerne til en slam. Dette kan slutteligt kortslutte batteriet. Men kør da hen til en mekker og få målt det batteri ud - tar 3 minutter.

 

Endnu en gang tak for svaret..

Jeg tror det bliver løsningen at kigge forbi en mekker på vej hjem i dag..

Mvh

Mark Herskind

Så fik jeg kigget forbi en mekaniker.. Da bilen godt kunne starte og havde kørt dertil, kunne han ikke sige om det var batteri eller starter.. Men den ladede som den skulle..

Jeg har nu lånt et batteri, som for lov at sidde i bilen til den skal aflives.. Den har startet upåklageligt siden da (har startet den 4 gange.. 3 gange varm, 1 gang kold)

I mellemtiden er den dog begyndt at gå ret lavt i tomgang når motoren er varm.. Faktisk så lavt at den har svært ved at holde sig selv igang.. Nogen forslag til hvad jeg gør ved det? Igen, bilen skal kun holde en måneds tid, så den billige løsning er at foretrække..

På forhånd tak
Mark Herskind

Mvh

Mark Herskind

Annonce
Find karburatoren. På siden sidder en arm med et kabel. I tomgang, prøv at vippe armen, giver vognen gas, har du fat i speederkablet. Der sidder en stopskrue, giv den et vrid indad, nu har du hævet tomgang - men ikke for meget!

 

Endnu en gang tak for hjælpen! Jeg prøver at pille lidt ved den i morgen..

Mvh

Mark Herskind

Hej igen..

Jeg satte mig som skrevet for at pille ved tomgangs-skruen.. Jeg har også fundet den, men jeg tror en tidligere ejer har haft problemer med at den har skruet sig selv løs.. I hvertfald er den limet fast.. Jeg har forsøgt at skrabe limen ud så godt jeg kunne, men jeg kan stadig ikke komme til at dreje på den.. Er der andre muligheder for ting jeg kan prøve? Andre steder jeg kan stramme? Som nævnt flere gange, skal bilen skrottes snart, så det skal gerne være den gratis/meget billige løsning..

Mvh

Mark Herskind

Hej. Den tidligere ejer har ikke gjort noget, den er grundjusteret og limet fra fabrikken ,der sidder en møtrik ca 8 mm (kontra) som du lige skal løsne, hold igen på armen med en tang så du ikke bukker den - derefter kan du skrue på skruen , motoren begyndte at gå langsommere på grund af det andet batteri ,da generatoren skulle til at lade, dit gamle batteri har nok været meget dårligt.
Endnu engang tak.. Jeg får nok først prøvet det på mandag eller tirsdag.. Så håber jeg det hjælper..

Mvh

Mark Herskind

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis