Endnu en bil kan ikke starte!!!

Hej med jer.

Jeg kørte i en snedrive i forgårs og måtte trækkes ud af en venlig sjæl, der kørte bag mig. Mens han trækker gir jeg den godt med gas i bakgear, for at hjælpe til. Men efter en 10- 15 sek trækkeri, går bilen ud som havde jeg glemt at trykke koblingen ind inden jeg slipper speederen helt.

Da jeg forsøger at starte igen ville den ikke, vi konstatere at motorrummet er halv fyld op med sne. Han trækker mig hjem og jeg regner stærkt med at når jeg har fået sneen væk og sprayet en flaske pronto hist og pist, at den vil starte mén, så heldig har man jo ikke lov at være.

Sneen var ikke i nærheden at strømfordeller, eller andre dele til tændingen. Så de kan ikke være fugtige pga det. Men jeg tænkte om noget andet kunne være kortsluttet eller lign.
Sneen var oppe og omslutte bla generator, starter, div. stik, ledninger til af fra batteri, så det var primært højre side af bilen, det gik ud over.

Det er en Ford sierra 2,0i fra 92. Bilen tørner med ok kraft, jeg prøvede dog at booste batteriet lidt, hvilket fik den til at tørne endnu bedre, samt fik motoren i gang i ca 1/2 sek, Dette skete 2-3 gange.

Hilsen Søren
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren. Har du tjekket om der eventuelt kunne være kommet sne ind i luftfilterkassen ved at I har trukket bilen baglæns ?Først skulle du tage alle tændrør ud og kontrollere om de er våde - er de våde kunne det godt underbygge teorien om tilstoppet indsugning. Inden du monterer rørene igen bør du rense og tørre dem. Herefter kunne prøve at spraye noget startgas (fås på tankstationer) ind i indsugningen - starter bilen kortvarigt ? Hvis ja, så er det sikkert ikke på tændingssiden fejlen skal findes - tjek at benzintilførslen er iorden. Held & lykke med bilen. Hilsen Claus

 www.auto-liften.dk

           

 

 

Hej søren
Kunne godt være at din "toppunktsføler" er sat ud af drift----------- sidder inde på motorblokken lige op ad starteren - ku tyde på at kablet er revet over / pillet af hvis den ikke duer så er det 200procent sikkert at du ikke kan starte evt fyldt med fugt........

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Claus... Jeg er sikker på at hverken indsugningen eller tændrør m.m har fået fugt. Sneen nåede slet ikke så langt op...men jeg tjekker da alligevel...tak

Hej Michael

Din idé med toppunktsføleren lyder interessant, der var netop meget sne ved starteren og som jeg kan vurdere det har området også fået et pænt tryk eller pres ad sneen/isen, da bilen blev slæbt fri. Så den tjekker jeg imorgen, hvis jeg ellers kan komme helt derned.

Apropos toppunktsføleren...hvordan ser den ud...Går der én eller flere kabler til den? og såfremt jeg selvfølgelig finder den, og den virker intakt...kan man så måle på den udefra med multimeter?

Tak for svaret iøvrigt...

Hilsen Søren
Hej Søren

toppunktsføler????
Ja hvorn er det nu det er !!!! jo der går et rundt kabel ned til den og det endet i et firkantet multistik (topolet) - selve føleren er skruet ind i motorblokken med en enkelt skrue og sidder såvidt jeg husker lige over starteren, nu er det et par år siden jeg selv kørte i sierra men jeg havde også problemer med denne føler en ny koster ca. 300kr. men som du har forklaret situationen kunne det godt være det fordi det kabelbundt der går til generator/starter m.m. også indeholder kablet til føleren og det passerer lige forbi motorophænget og i din situation vil det være meget udsat for evt. brud - håber det kan hjælpe -

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej igen søren
glemte lige med måling af føleren, i princippet fungerer den som et såkaldt reed-relæ - slutte bryde - kontakt så du kan afprøve den med noget magnetisk, en flad skruetrækker ell. lign. og er den tilsluttet kan du høre det hele klikke rundt om i motoren, men pas på - hver gang du påvirker kontakten gir den et sprøjt fra indsprøjtningen ind i cylinderen - og får den for meget risikerer du at det går i katten så den brænder af----------selve føleren er som sagt skruet i med en skrue af TORX typen kan ikke huske str. - jeg ku godt forestille mig at du har fået ødelagt enten stik eller kabel med alt trækkeriet. føleren går direkte på computeren og "fortæller" computeren hvonår den er i top i cyl 1 og dermed tændingstidspunk, uden denne føler er der ikke tænding eller tændingen fungerer måske kun delvis - den kan virkelig drille den der dims.

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce

Hej Michael

En kammerat og tidligere mekaniker var lige forbi...Han kunne konstatere at der er fin tænding på bilen.

Han kom frem til at det var benzinpumpen der ikke startede. Og jeg kunne nu også høre at man ikke længere kan høre den summe, når man sætter tænding på. Ved du eventuelt om der sidder nogle følere eller andet elektronik, der tænder eller regulere pumpen, for det vil være lidt af et sammentræf at selve pumpen skulle gå i stykker samtidig med at bilen bliver trukket fri af sneen. Jeg mener...den sidder jo ikke så udsat.

Iøvrigt...kan det passe at benzinpumpen sidder intigreret i tanken....for hvordan søren skifter man så sådan én uden også at skifte tanken?

hilsen Søren

Der kan meget vel være en kontakt, der slår fra ved kraftig eller usædvanlig påvirkning af bilen. Denne kontakt skal stoppe benzinpumpen ved f.eks. kollisioner. Den skal du finde og trykke en tap ind, som sikkert er sprunget op. Så kører det for dig!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Puha...Det er som at lede efter en nål i en høstak...Har du en evt, et navn på denne kontakt, så jeg kan lede efter den i instruktionsbogen?

Tak

Hej Søren
Ja det var også en mulighed med benzinpumpen - sidder ganske rigtigt indbygget i tanken - og man kan ikke komme til den uden at pille tanken af - men i højre side af bilen - ved baghjulet - kan man se ledningerne til tanken - det er lidt bøvlet at komme til at se dem men det kan lade sig gøre - har selv gjort det - kan jo være den er røget af  - din kollisions sikring sidder i bagagerummet under reservehjulet - men jeg tror ikke det er den - jeg har service manualen til dyret kan maile den til dig ----
mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hold da kæft...du havde fuldstændig ret...

Afbryderen hedder en "inertia cut off switch" og sidder dér hvor reservehjulet ligger i bagagerummet.

Jeg gik lige ud og trykkede den ned igen og vupti....

Tusind tak til jer alle herinde...Jeg bor laaaangt ude på landet, så uden bil er man sku på spanden....

Venlig hilsen

Søren

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis