Murer arbejde i frostvejr?

Imorgen skal jeg repperere nogle fuger i en indermur, i et rum hvor der er frost, kan jeg godt fuge med mørtel fuge uden at tage hensyn til frosten? er der ikke noget med at man kan blande sprit i mørtlen??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være en rigtig god ide, så hæld du bare et par liter Jonny Platfod i mørtelen, det er vist det den er beregnet til
 jo det havde jeg jo nok gjort hvis muligheden var der  rummet er i min lade.
Så skal du da bare have fat i et par store korntørre maskiner, ik-ås
Og de bruger jo kun en 5-10 liter olie i timen, regningen kan du så sende til Kmt, HA HA
Du kunne jo smide en pressenning over murværket og stille f.eks. en gasovn ind under den første nat. Så fryser det da ikke.
Sådan klarede jeg meget murerarbejde i Fimbulvinteren 1995/96

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en god gammel kamarat der har sådan en bog med håndværks maskineri fra 1920 til 1950. Og der er bla. sådan et vidunder der blev brugt til udtøring af huse der blev bygget vinterdage dengang.
Det ligner sådan en lang krybbe der står på ben. Siderne er et støbejerns ristværk der er ikke låg eller skorsten på, man lagde glødende koks i krybben og fyldte så blot flere koks på efterhånden som de brændte !
Fryser det mere end 4-5 grader, er det et no go selvom der er sprit i..

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Jeg kommer til at tænke på en hændelse  jeg var ude for i mine yngre dage, jeg var på det tidspunkt Kranfører hos et entrepenørfirma. Det var vinterdag med natte frost og lidt sne af og til. Murene gjorde så det at de hver morgen hældte sprit på grundmuren af det de skulle igeng med at mure på. Det foregik ved at en arbejds mand tog dunken med sprit og hældte på muren og når han så var nået næsten rundt var der en der tændte i den anden ende. En morgen gik det dog grueligt galt. Den dunk han havde fået fat i viste sig at indeholde ren benzin, og som alle ved er antændnings hastigheden meget hurtigere end sprit ! Så arbejdsmanden fik sig nogle slemme forbrændninger for ilden sprang op i plastdunken og denne exploderede.
Han har da været hurtig om at nå rundt så... Der skal da tændes ild til sprit ret hurtigt, ellers fordamper det da?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis