Palme i vinterhaven (haster)

Hej alle havefolk.
Jeg har meldt mig ind i dette forum i min desperation over min udplantede hørpalme som ser meget skidt tilpas ud Jeg plantede den i sensommeren, od den nåede at vokse en del og så meget sund ud. Inden den hårde vinter kom, dækkede jeg jorden omkring med et tykt lag gran, og også lidt op ad stammen. Bladene bandt jeg sammen med gasebind. (Det havde jeg læst)
Men nu ser den meget syg ud. Bladene ser visnede og spaltede ud. Også helt ned i "grenene". (Spaltede, plettede, gråbrune)
Er den død? Og hvad har jeg gjort forkert?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hørpalmen kan tåle ned til omkring 15 graders frost. Det den ikke kan tåle er fugt og meget vind, kombineret med frosten.

Derfor skal man binde bladene op, som du beskriver, med sækkelærred eller lign, dække af rundt om palmen og evt. rulle filt, eller isoleringsmåtter omkring stammen.

Aller bedst er det dog, hvis man kan flytte palmen ind under et halvtag om vinteren, så den står op af f.eks. en husmur, der afgiver varme.

Jeg har selv 3 europæiske dværgpalmer (sjovt navn, de kan blive 4-5 meter høje), som står i krukker omkring min pool om sommeren.
Lige nu står de på den overdækkede terrasse, hvor der er læ og varme fra huset.
De er blevet lidt gullige i bladene, men det er helt normalt, og skulle efter sigende kunne rettes op med gødning til foråret.
Mine palmer får ½ liter vand hver 14 dag.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak for dit fine svar. Så har jeg været lidt for modig. Den har ikke så godt læ. Det vidste jeg godt var et problem. Men jeg tog chancen.
Men det med fugten kombineret med frost har jeg aldrig hørt før. Så havde jeg selvfølgelig lavet et "hus" til den.

Lad os sige at alle bladene er døde. Er det så for sent at redde den hvis stammen har det fint??

En krukke er også rigtig flot. Men jeg havde dog ønsket mig at den stod fast og blev stor.

Desuden koster en krukke der er stor nok når den bliver støøre, jo et par tusind
Desværre har jeg ingen erfaring med palmer, hvor bladene ser ud til at være gået ud...
Jeg kan kun se den mulighed, at du ser tiden an.

Det er selvfølgelig surt, hvis palmen er væk... de er jo forholdsvis dyre...

I princippet skulle det være muligt, at have dem stående fast på samme sted, hvis man overholder ovennævnte små "regler"

Held og lykke....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja jeg må lave et læ/ overdækning. Og se om jeg ikke kan redde den. Men så behøver bladene vel ikke være bundet sammen. Så er det vel kun jorden der skal dækkes..

Jeg var bare så heldig at købe palmen i en planteforretning der skulle lukke. Så faktisk gav jeg 300 kr for den, 180cm i højden.
Det tilbud får jeg nok ikke igen hvis jeg har fået den til at stille palmetræ-skoene
Nej... det bliver nok svært at få til den pris.... de koster ca. 1000 Kr. i f.eks. Bauhaus, i ca. den højde.

Jeg ville lade bladene sidde....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det prøver jeg. tusind tak for din hjælp og hurtige respons
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis