Dæmper til Stepmotor?

Ham har fra Neo7cnc snakker om nogle dæmpere som man kan få til stepmotor.
Er der nogle herinde som ved hvor de kan købes? Jeg syntes ikke jeg kan finde nogle på ebay.

Mvh

Michal

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem alt om dem, og brug microstepping i stedet for-


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg mener du skrev i en anden tråd at du allerede havde læst de mange indlæg i dette forum igennem flere gange ?
Prøv evt. at google "microstepping cnc" så er jeg ret sikker på at der popper noget op der fortæller noget om hvad det er...

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg har også læst meget herinde, men det er ikke til og huske det hele
Har fundet ud af det Tak


Mvh

Michal

Få nu spændt hjelmen mickydk, jeg har da aldrig set så mange tråde, både her og på cnczone, læs nu lidt materiale igennem inden du spørger.

Peace through superior firepower.

Annonce
Sorry Thygesen beklager hvis dette er til gene for dig. Og jeg åbenbart er meget dum i dine øjne.
Men vi lære vel forskelligt alle sammen.

Jeg prøver at læser om CNC fræser flere steder men der kommer ofte noget som jeg gerne lige vil vide lidt om. Jeg er ikke super god til teknisk engelsk, som dig og andre herinde. Derfor spørger jeg og samtid leder efter svar. Og så kan det jo være der er en venlig person som måske lige har det rigtige svare, eller et link til en tråd som man ikke selv har fnudet.


Mvh

Michal

Microstepping (mikroskridt) er en metode hvor man via elektronikken varierer strømmen i spolerne mellem magneterne i stepmotoren (f.eks 25% på den ene side af en magnet og 75% på den anden), så man opnår at magneten er tættest på den side med mest strøm, men blive holdt lidt tilbage igen, da der er en smule tiltrækningskraft fra den anden side. Det betyder i praksis, at man kan opnå et forøget antal steps i motoren mod de normale 200 som er helskridt/fullstep hvor enten den ene eller den anden spole får 100% strøm. Microstepping betyder bare, at motorakslen kan fastlåse sig i flere positioner, alt efter hvor meget strøm der procentvis tildeles i spolerne på hver side af magneterne.

Microstepping bruges både til at forøge motorens opløsning og for at få en mere rolig og jævn gang, som modvirker at motoren begynder at resonere, da akslen nærmest glider rundt mellem hvert skridt, istedet for at tage ét stort skridt ad gangen. I praksis er det ikke muligt at få en mekanisk højere præcision når man bruger flere en 10 microsteps pr. helstep (2000 skridt ialt).

Det med dæmperne er for at modvirke resonans, som gør at motoren med et vidst antal omdrejninger pludselig stopper og "hakker over". For nogle sker det, for andre ikke. Mit råd til dig Michael, er at du først skal bekymre dig om det hvis det bliver et problem. Der er andre ting at bryde hjernen med inden du når så langt

Hilsen Brian

Mange tak for den fine forklaring
Det lyder som om du har rigtig meget styr på Microstepping. Ændre du det efter hvad du skal lave, eller har du sat Microstepping engang og så er det?

Jeg har lige bestilt dette sæt hjem fra HobbyCNC
HobbyCNC PRO Driver Board Packages. Med 4 stk 305oz-in  4.2v, 3A Steppers

Så håber jeg med tiden og lære hvordan det hele virker, og så kan kommer til og køre med 4 aksler.

Mvh

Michal

Stepping'en sætter man normalt kun en gang på de drivere man bruger og så indstiller man ellers bare softwaren til det antal steps motoren tager for at flytte akserne én millimeter.

Min erfaring med Hobby Pro CNC kortet er, at det kører ret fornuftigt hvis man sætter det til ½ step.
Det lyder godt Tak. Så skal jeg lige kigge Mach3 igennem og finde det.

Har du erfaringer med 4 Aksler?

Mvh

Michal

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis