Lette ydervægge til puds

Kan huske vi havde det oppe at vende tidligere, men kan ikke huske hvad vi kom frem til.

Jeg har en kunde der ønsker at jeg laver en tilbygning og totalrenovering for ham, udover der skal bygges til, og ny komplet tagkonstruktion på huset, skal jeg aflevere ydervæggene så færdige som muligt, han ønsker en pudset overflade.

Oprindeligt havde vi snakket bærende indervægge, og herefter skalmuring til puds, men jeg kan jo faktisk levere væggene klar til puds for ham.

Men hvad skal jeg så vælge...

En løsning med krysfiner/vindgips + hårde bats og net til puds, eller masterboard / lign fiberplade og herefter net og puds...

Ved flere han undersøgt dette vedr. efterisolering udvendigt et par gange, hvad blev konklusionen.... ?

Jeg leder jo mere efter en holdbar løsning i forhold til en billig løsning.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! som du sikkert selv ved så arbejder træ og sten forskelligt, så jeg ville afholde mig totalt fra at bruge noget der indeholder træ i forbindelse med pudsede vægge. Så hellere bruge nogle sandstens elementer som du så pudser op udvendigt og isolere indvendindigt med et træskelet med isolering imellem og gipsplader.

V.h.  Håndværkeren
Jeg ville nok helst anvende sådan noget som eternitplader på stållægter, idet jeg ville have det trist med at tænke på at der er gemt træværk inde i en ydermur, når den så er lukket inde bag puds.
Omvendt er det jo også skørt ved trykpåvirkning og ikke specielt skruefast, hvis han siden hen vil hænge et eller andet op på væggen.
Hvis fibergipsplader ikke suger alt for vildt meget fugt, kunne de også bringes i anvendelse, især hvis man sikrer dem mod opstigende fugt nede fra. De er nok mere robuste end eternit.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror du misforstår Kmt, træværket skal ikke lukkes inde bag en pudset mur, det er indermuren. Lige som når vi isolere gamle huse med en ekstra væg indvendigt hvor der er fyldt (alt for meget rockwoll i)
Så lad os nu ikke forvirer den stakkels Koluda mere end højst nødvendigt. Kunden ønsker en pudset væg udvendigt, andre løsninger har ingen interesse !
Hmmmmmm
Citat:
skal jeg aflevere ydervæggene så færdige som muligt, han ønsker en pudset overflade.
Citat slut!

Måske jeg læser teksten, som Fanden læser Bibelen. Men da jeg heller ikke forstår Bibelen, så kan det sagtens være at jeg misforstår!
Vi må nok afvente Koludas dom!
Vi må håbe, at han ikke er frosset fast på et eller andet koldt tag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er godt nok tæt på, handskerne frøs i hvert fald fast i de våde taglægter, fik jeg egentligt nævnt her på det sidste at jeg glæder mig til + grader igen...

Og KTM har helt ret, det er hele væggen der kommet til at bestå i træ.

Hvorfor er i så skeptiske for den konstruktion, pga. evt. ophobende fugt indefra ?

For udvendigt fra er det jo mere eller mindre umuligt vand af finde gennem facaden, både pga. den hårde udvendige isolering men også den armerede pudsede flade, evt. arbejde i konstruktionen vil ikke forplante sig ude ved pudsen, den vil kun kunne forkomme på bagsiden af den hårdebats, derudover er pudsen jo også armeret, så risikoen for evt. revner i facaden er meget lille.

Alle isoleringsproducenter anbefaler den også efterhånden, og jeg selv mener at selve opbygningen er vejen frem, med de isoleringskrav vi efterhånden sættes overfor.

Rockwool

Isover

Men kunne selv se en fordel i at benytte feks. Masterboard frem for krydsfineren, men vidste ikke lige hvilken økonomisk forskel der var på de 2 løsninger.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er kombinationen med organisk og uorganisk materiale ude i elementernes rasen, der absolut ikke tiltaler mig. En pudset flade er vel mere eller mindre åben for fugtgennemtrængning, og så efter et klamt efterår, så en Fimbulvinter som vi nu har, ville jeg være utilpas ved tanken.
Hvad er der i vejen med fibergips?

Med venlig hilsen
ktm

 

Fibergips kunne også bruges ja, ved bare ikke om de er godkendt til formålet.

Men de hårde isoleringsbats er jo mere eller mindre vind og vandtætte bagved pudsen, så jeg tror ikke man skal være nervøs for indtrængen den vej fra.
Det må gutterne i Holbæk, der sælger det, kunne berette om.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen så siger jeg da undskyld til dig Kmt, det var så bare ikke min opfattelse af Koluda´indlæg. Jeg tror heller ikke på den med en hel trækonstruktion med pudset fasade uanset hvad du klasker pudsen op på Koluda, men vi kan jo lære hele livet, heldigvis
Ser ud til jeg må grave lidt dybere i det, og få læst lidt om det...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også