Skruetøj

Nå så nærmer tiden sig til den nye sæson er så småt begyndt på forårsklargøringen.... hø hø. spøg til side;-)

Sku lige høre om der er nogen der har erfaring med at undgå begroning på skruen?

Jeg har en langsomgående motor med få omdrejninger. Har brugt noget propel voks det har gjort det nemt at spule skruen ren på land men der er ikke nok omdrejninger til at den er selv rensene i vandet. Jeg har en messing skrue og er ikke interasseret i at male den vil gerne bevare den pæne farve ;-) min nabo i havnen har flyttet rundt på nogen anoder på sin båd nu har han ingen begroning på skruen what so ever kun lidt ir. til gengæld er hans bund mere begroet end min (nogen der ved noget om "elektrisitet i vandet" og dets påvirkning på begroning). Hvad gjoede man f. eks. ved skruen i gamle dage?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.
Jeg har set da jeg var yngre at bådejerne satte deres båd ind på "grunden" hoppede i vandet og skurede skrue og bund med en stiv gulvskrubbe.
Desuden havde vi slet ikke så meget begroning som jeg syntes der er i dag, slet ikke med ruer men ofte med grønne alger eller sådan noget tanglignende mos. Ruer optræder mest hvor der er en hvis udskiftning af vandet, der hvor båden ligger. De kan kun leve i vand der er i bevægelse. Grønalgerne fremkommer mest hvor der er ren sandbund under båden så solens varmepåvirkning der genspejles af sandet giver et varme klima for den slags alger.
Grunden til at der bruges zinkanoder, skyldes at der opstår en galvanisk tæring af metaldele hvor saltvand passerer, eks. bruges der sjældent anoder på både der sejler i ferskvands søer. Det har intet med begroning af bunden at gører

V.h.  Håndværkeren
hmm tak for svar ;-).
jeg ka ikke lige gå på grund så....
Er der virkelig ikke nogen der har et godt gammelt trik der virker, udover at sejle for motor hver dag selvfølgelig ;-) ?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ved at den norske Vega klub har lavet forsøg med at at male skruen med en stor sprittusch, med godt resultat, om det virker i DK ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd, jeg har ikke selv samme problem, en Vega stikker 1,17 såe går ind på lavt vand og renser bund og skrue, når problem opstår

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hvorfor skulle du ikke lige kunne liste skivet ind på sandbunden, så dybt er der da ikke der oppe i Århus bugten. Ude ved Risskov skulle der da være fin sandbund så vidt jeg husker, men du kan måske ikke lide at blive våd 
Det ka jeg da også godt ;-)

Det var bare nemmere hvis jeg ku smører skruen ind i noget så jeg var fri for at blive våd he he.

Min Kæreste er selvfølgelig vinterbader så hun ku måske få tjansen som skrue renser.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af andersbr på 17 jan 2010 16:42
Det ka jeg da også godt ;-)

Det var bare nemmere hvis jeg ku smører skruen ind i noget så jeg var fri for at blive våd he he.

Min Kæreste er selvfølgelig vinterbader så hun ku måske få tjansen som skrue renser.
Jamen så har du jo (som en anden skrev her på LDS.) En automatisk skruerenser, bare tag opvaskebørsten fra hende og monter en god skrubbe

Skrevet af Targa på 18 jan 2010 20:05
Ved ikke lige om det virker og hvis det gør hvor meget, men Preben Heide foreslår rå linolie.
Nu er der bare det ved det at netop de gode antioxydanter er fjernet fra lindolie du køber i dag, men det er da muligt det stadig kan bruges, men så skal det være i rå tilstand for er den kogt vil den stort set opfører sig som en lak på en broncepropel.

Jeg har en jernpropel der er bundmalet, den skal kun køre to omdrejninger før den er helt ren, jeg ser kun tre muligheder: 1) Mal propellen med bundmaling. 2) skrub propellen ren med jævne mellemrun. 3) sejl en tur i grødis en gang imellem (virker kun så længe der er is)

Dr_Lyn
Den med grødis går nok ikke, for jeg tror at Anders tager sit skiv op om vinteren, at male den er han ikke interesseret i, så der er nok kun skrubbe metoden tilbage.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også