Skruetøj

Nå så nærmer tiden sig til den nye sæson er så småt begyndt på forårsklargøringen.... hø hø. spøg til side;-)

Sku lige høre om der er nogen der har erfaring med at undgå begroning på skruen?

Jeg har en langsomgående motor med få omdrejninger. Har brugt noget propel voks det har gjort det nemt at spule skruen ren på land men der er ikke nok omdrejninger til at den er selv rensene i vandet. Jeg har en messing skrue og er ikke interasseret i at male den vil gerne bevare den pæne farve ;-) min nabo i havnen har flyttet rundt på nogen anoder på sin båd nu har han ingen begroning på skruen what so ever kun lidt ir. til gengæld er hans bund mere begroet end min (nogen der ved noget om "elektrisitet i vandet" og dets påvirkning på begroning). Hvad gjoede man f. eks. ved skruen i gamle dage?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Nå så nærmer tiden sig til den nye sæson er så... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg (eller konen) må vist bare en tur i baljen...

Måske prøver jeg RÅ- linolie, vi må se om der når at komme nogle vidunder midler inden foråret.

Tak for de gode råd.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvis jeg har forstået det ret, så kan du bedst lide at se propellens natulige broncefave.
 Men så sidder jeg pludselig og får den, "måske lidt besværlige ide" at file et stykke kobber meget så du kan samle en pæn portion fint kobber støv/spåner som du så blander i lindolien. Hvis det smørres på i et meget tyndt lag kunne det tænkes at det ville virke ligesom gammeldags kobberbundmaling. Dog uden at være særligt synligt.
he he tja det er da et forsøg værd , hvis jeg ka få nok kobber støv ;-)

Den tror jeg sku jeg prøver!!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Skrevet af Håndværkeren på 19 jan 2010 23:00
Hvis jeg har forstået det ret, så kan du bedst lide at se propellens natulige broncefave.
 Men så sidder jeg pludselig og får den, "måske lidt besværlige ide" at file et stykke kobber meget så du kan samle en pæn portion fint kobber støv/spåner som du så blander i lindolien. Hvis det smørres på i et meget tyndt lag kunne det tænkes at det ville virke ligesom gammeldags kobberbundmaling. Dog uden at være særligt synligt.

Måske et vildt skud i tågen, men hvad med kobberfedt, ville det kunne bruges?
Tror da lige jeg vil lave lidt forsøg. Der er trods alt tre blade på min skrue, så der er plads til tre forsøg
Også et godt bud. ;-) og måske nemmere.

Håndværker ku man evt ikke bare købe kobberpulver og blande i olien? ved at hf marine sælger det. Men det farver/forurener måske for meget?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Skrevet af andersbr på 20 jan 2010 15:39
Også et godt bud. ;-) og måske nemmere.

Håndværker ku man evt ikke bare købe kobberpulver og blande i olien? ved at hf marine sælger det. Men det farver/forurener måske for meget?
Jeg var ikke klar over at man kunne køve det i pulverform, så jo da bare klø på. Øh !Forurener, er det ikke noget med at du har en 200 l. tønde med spildolie liggende på hækken og dryppe fælt ud i søen medens du sejler. Eller hvad der løber ud af en lille flod fra de gamle østlande på ca. 5 minutter

Jeg er rimelig sikker på at man kan købe revet kobber i Matas.. Men så bliver bundmalingen jo ulovlig.. og det kan man få lukket en havn på i yderste konsekvens.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I Matas? ;-)

Altså så længe kobberen ikke overstiger 35 el 40 % er det lovligt på en træbåd og nej det er ikke alverden min båd forurener selvom den i forvejen er malet med hempels bravo (35% Kobber). Men vil selvfølgelig helst forurene så lidt så muligt samentidig med at jeg kan være fri for alt for meget begroning.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvorfor er kobbermængden så sænket, hvis det godt må være der.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du må idag bruge maling med en kobber procent på 35 eller 40 men KUN til erhvervs både eller langsomt gående træ både (op til 7 knob) Kobber er giftigt så derfor er der strenge regler men det virker mere efiktivt end meget andet maling derfor er det tiladt til noget erhverv. på langsomt gående træbåde virker mange af de selv polerende/udskiftende malinger ikke bla. pga den lave fart så der er givet dispentation da malingen er den eneste rigtig effiktive maling hertil og da det ikke forurener lige så meget som hvis det sad på en anden båd og da det heller ikke forurener på samme måde som feks bly som man brugte før i tiden. Der er meget debat med hensyn til bund maling og jeg er så absolut foretaler for et grønnere alternativ men det skal selvfølgelig virke. Lige nu bliver der forsket både med silikone maling og maling med microfiber så der kommer nok snart et bedre alternativ. Men indtil da vil jeg hellere bruge lovlig kobber maling. Se regler her:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også