Efterisolering af væg indvendig

Hej
Vi skal igang med at efterisolere væggene indvendig i et hus, vi lige har købt.

Væggene er pudset med rør sat op på træskelet inden under. Jeg havde tænkt at sætte reglar på, isolering, dampspærre og gipsplader.

Mit spørgsmål er nu:

Skal jeg fjerne pudsen og rør fra hele væggen, inden jeg lægger isolering uden på, således at isoleringen ligger direkte på træskelettet - eller kan jeg skrue reglar direkte på væggen, som den er??

Mvh Jan Andreasen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet, at bruge færdig isolerede gipsplader.
Hvis ellers vægen er lige som den er, synes jeg ikke det er umagen værd at fjerne puds mv,

Men hvad er der inde bag træskelettet ?
Ja, jeg ville da også lige tjekke hvad der var inde bag træskelettet før jeg gik videre.

Den optimalt løsning ville være at bygge ud med træskelet så du får plads til en 45 mm isolering i en 45 mm forskalling på væggen, på den måde kan du få trække el, og evt. vvs installationer på den rigtigt side af damspærren.
Jeg ville nu også få banket så meget som muligt af den gamle væg for at komme så langt ind, at den nye isolering ikke tager så meget af rummets areal. Skal selv igang med samme øvelse og der er planen: ydre væg mursten - hulmur m 60 mm isolering - inder væg (hvor alt gammel plade / puds osv. bankes helt væg så man har en rå mur)- 70 mm isolering - stål skelet med 45 mm isolering - dampspærre - 45 mm forskalling incl isolering hvor alt el trækkes.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

For meget gennemgående træskelet, laver en kuldebro, (af de mindre)
Derfor man også ryder helt ind til gammel væg, isolere hele væggen, derefter opsætter lægter der sættes fast i gulv og loft (IKKE mod gammel væg) sådan at der ikke kommer en voldsom kuldebro.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Hvor meget isolering skal man som minimum have mellem trælægte og ydrevæg for at undgå en kuldebro? Og hvor meget isolering er nok?

Skal sjovt nok også i gang med samme projekt, har en uisoleret gasbetonvæg. Min proces ser således ud:

1. Træskelet trukket x mm udfra væggen (anvender 45x70 mm reglar), så de er plads til isolering mellem træ og væg.
2. 95 mm isolering
3. Dampspærre
4. Gipsplader
Laves der ikke en færdig løsning med gibsplader, og isolering, så man undgår træ skelettet?
Det mener jeg at der gør, (en sanvits med en gipsplade og isolering)
De gips plader der benyttes skal jo sættes fast på et eller andet. Om det så er et træ skelet eller stål skelet er som så, i det begge skaber kulde bro. Som Mr. Calle skriver er det også den fremgangs måde jeg ville bruge (isolering imellem gl. indervæg og nyt skelet, hvori der også er isolering, til gipsplader), dog med dampspærre imellem 2 og 3 lag isolering.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis