Tilslutning af vaskemaskine og opvaskemaskine

Jeg er lige flyttet i ny lejlighed, hvor der er klargjort vand til opvaskemaskine.
Jeg er dog lidt i tvivl om det er rigtig udført.

Hanen der ses på billedet, går hen til der hvor opvaskemaskinen skal sidde. Nedenunder fortsætter røret til to slanger, til henholdsvis vaskemaskine og bruser.

Det der er sat ring om på billedet, er det en kontraventil der skal benyttes til vaskemaskinen, eller hvad er det?
Skal jeg have sat en kontraventil mellem hanen og slangen til opvaskemaskinen?

Til vaskemaskinen sidder følgende hane:

Er det her en kontraventil der er tale om over hanen, eller skal jeg montere den ovenpå?

Der er følgende afløb i gulvet:

Skal jeg have et rør til afløbet, som slangen puttes i og i såfald hvor højt skal det være?

Mvh
Somedude


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg håber ikke det er et "nyt" hus.

Der er ingen kontraventiler på billederne.

Rørarbejdet er noget amatørklamp af værste slags, installationen er ikke lovlig, tilslutningen til opvasker ser ud som om der er skåret gevind i en almindelig muffe i stedet for at bruge et T.

Der skal et rør på afløbet.

Fugning af klinkerne ser frygteligt ud, er det et nyt badeværelse, eller er der bare sat nye klinker op?
Er der fugtmembran under fliserne?
Det er ikke nyt, der har boet nogle før.

Det er et forholdsvist nyt badeværelse, det er et par år gammelt. Vi havde lidt på fornemmelsen, det var en "gør-det-selv" mand, der ikke helt havde styr på tingene. Men har set billeder af fliserne blive lagt, og kvittering fra materialer, hvoraf det fremgår der skulle være lagt fugtmembran.

Tror bare jeg bestiller en vvs'er, så jeg er sikker på det bliver gjort rigtigt

 

Når du siger installationen ikke er lovlig, er det så kun fordi kontra-ventil mangler, eller er der også andet galt?

Jeg tror det er et rigtigt T der er brugt, har prøvet at tage et bedre billede, så i kan se om det ikke er tilfældet.

 


 

Installationen er ikke lovlig fordi den ikke er lavet af en autoriseret VVSer.

Den samling jeg hentyder til er den hvor udtaget er skruet ind i det hvide rør.
Med risiko for at få ørerne revet af, så mener jeg slet ikke det er så slemt.
Samlingen hvor pex røret er skuet på vandhanen er lidt alternativ, men hvis samlingen indeholder skærering og støttebøsning, så er samlingen lige så god som en konex samling.
Samlingen mellem jernrøret og messing kan måske være en kontraventil.
Mit råd skal være, få en VVSer til at se på det ved lejlighed.
Mvh. Asp
Annonce
ja, den ser lidt skummel ud.
Jeg må se hvad vvs'eren siger.

Vil det spare mig meget at købe de dele der skal bruges, og lade ham montere det, eller skal jeg bare få ham til at medbringe det hele?

 

Lad hellere VVSeren levere delene, han ved hvad han skal bruge, og fittings og ventiler er ikke ret dyre.
Det du har i cirklen er en ballofix en åbne lukke ventil.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Så har der været en vvs'er på besøg. Installationen fejlede ingenting, og der var ikke brug for kontraventil. Det brugte man åbenbart ikke ret meget mere, da vaskemaskiner/opvaskemaskiner har noget indbygget.

 

Ja vaskemaskiner/opvask har magnet ventil til åben/lukke for vand.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis