Et elektrisk spørgsmål: Intet strøm eller lys, men HPFI eller grupper er ikke slået fra

Hej Alle!

Håber at der er nogen der kan svare på dette mærkelige spørgsmål. 

En gruppe eller et del af huset har ikke strøm. Det handler om fem lamper, og ca. 3 stikkontakter. På HPFI anlægget er der de grupper, som slår fra hvis der sker en fejl, men dette er ikke sket. Vi har tidligere haft et problem i denne gruppe, hvor en lampe var skyld i det. Her slog gruppen fra, som jeg slog til efter at jeg slukket alle lamper mfl. Jeg fandt så ud af hvad der var skyld i problemet ved at gå rundt og tænde, og da fandt jeg problemet. 

Denne her gang har jeg gjort det samme, men kan ikke finde problemet. Desuden synes jeg, at det er mærkeligt at gruppen på anlægget ikke har slået fra. Jeg har så valgt at slå det fra, så der ikke lige pludselig går brand i noget.

Håber at der nogen der har nogen kundskaber og færdigheder i dette emne. Jeg bestiller selvfølgelig en elektriker efter weekenden, men det kunne være at jeg kunne spare lidt, hvis jeg selv kunne finde fejlen.

Mvh. Benji2804
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at måle, om det måske er en fase det er galt med? Hvad med dine kraftgrupper virker de som de skal?

Havde et lign. problem den anden dag, og det var en mastesikring der var slået udenfor. (Heldigvis gratis at få lavet)

 

Christian

Ved en kammerat med tilsvarende problem, var det en nulledning som var "hoppet" ud af en samlemuffe i en loftdåse, - der var også klemt 4 eller 5 ledning ned i en muffe, så det var dømt til at gå galt. Men havde da virket i mange, mange år før det skete, - og der var ikke rodet med de pågældende ledninger i næsten lige så mange år.

Så jeg ville nok lige chekke alle loftdåser og andre steder, hvor strømmer sløjfes videre til næste sted.
Ang. mastesikringen. Gik kun noget af strømmen i huset der???
Det har jeg oplevet, men det varede noget før 10-øren faldt for mig!
Det var netop det der var så underligt, at noget virkede og andet ikke, men ikke så sært når man har studere tingene lidt mere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det automatsikringer eller de gode gamle sikringer du har?
Hvis det er de gamle, er det ikke altid at proppen falder ud. Så du skal altså måle dig frem.

Mht. disse erfaringer, havde vi en type huse fra 60'erne der typisk fik den fejl at strømmen gik i nogle af lamperne og stikkontakterne.
Og efter at have rådført mig med en ældre svend, gik jeg ud til kunden og stillede en stige op ved siden af trappen. Der pillede jeg lampen ned og samlede så de ledninger og samlemuffer der passede sammen. Case solved!!

Jeg takker stadig Gamle Ole for at han forklarede mig hvordan han vidste at det var der det var galt. Ved at der er gået på trappen i alle disse år, er der kommet så mange vibrationer og rystelser i netop dette lampested, som sidder lige ved siden af trappen, at samlemufferne har overgivet sig.
Uheldigvis kom jeg ikke selv ud til flere af dem. Men jeg har selv givet det videre til en lærling, som kikkede noget underligt på mig. Jeg havde selvfølgelig gjort et stort nummer ud af at jeg ikke havde hørt om det før, og at med de oplysninger vi fik, lød det som præcis dette lampested... ;-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Skrevet af benji2804 på 10 jan 2010 16:53
Ang. mastesikringen. Gik kun noget af strømmen i huset der???


Sorry for det sene svar. Ja det var kun noget af strømmen der gik. Alt hvad der var tilkoblet den fase gik, det var varmen ovenpå (vi har elvarme) og lyset nedenunder, samt halvdelen af kraftgruppen med ovn m.m.

 

Christian

Så er det helt sikkert en mastesikring. Ring til en elektriker. Så kommer han og skifter den og fakturere til Dong
Hej alle!

Fejlen blev fundet af den elektriker der kom ud. Det handlede om en ledning der ikke var spændt nok i en muffe til en lampe. Den lå simpelthen og lavede gnister, og sørgede så for at der ikke var nok strøm til de andre områder. Så den ledning, hvorpå plastikken var smeltet pga. af varmen, blev skiftet ud.

Så nu er der ikke det problem mere, selvom jeg var bange for at det så ud til en stor opgave, da elektrikeren var en smule opgivende, indtil at han fandt opgaven.

Så mange tak for de hurtige svar og teorier på hvad det var der kunne være problemet.

mvh. benji2804
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis