Hej
Jeg kæmper lidt med mit fjernvarmeanlæg (4 år gammel Gemina BVX enhed). Problemet er at det virker som om der 'mangler' varme i systemet. Radiatorerne kan kun blive håndvarme - selv om der er fyret fuldt op på ventilen.
Ikke så underligt for når jeg mærker på fremløbet ind i radiatoren er den også kun håndvarm (ca 40-45 grader). Det er primært et problem med de radiatorer der sidder længst ude i forgreningen
Jeg troede det var fremløbstemeraturen der fejlede noget.. Men fremløbet fra selve centralvarmeenheden er +70 grader. Kølingen er over 40 grader, dvs returtemperaturen er 30 grader.
Jeg har overvejet om det er flow'et i systemet der er for lavt - altså at der ikke kan fremføres nok varme?
Jeg kan aflæse at vandflow er ca 100 l/timen. Men jeg har ingen ide om det er normalt?? Der er kælder/stue/1. sal. Trykket er 1,5-1,8 bar så det er normalt
Jeg har også bemærket at flowet ikke ændrer sig når jeg skruer op/ned for cirkulationspumpem. !? Kan det skyldes en modstand et sted i systemet? Det har været delvist tømt pga udskiftning af radiatorventiler. Jeg har tjekket alle steder med udluftnings mulighed - uden resultat
Systemet har kørt fint indtil for et par uger siden??
Nogen ideer?
Tømme hele systemet for vand og fylde igen hvis der er en luftlomme et sted??
Håber der er en derude der har en ide?
Mvh
Niels