Yanmar 2qm15g

Er gået igang med min gl. motor da jeg syntes den skal shines lidt op..... men jeg er af den type der lige skal have det skils ad for at se hvordan det ser ud... og nu er det så toppen jeg er gået i krig med og dertil et par spørgsmål?

ventilerne hvad skal de renses af med???? skal jeg viklig købe en ventil slibe sæt til godt 1300,-?

toppakningen ser fin ud kan den bruges igen???

er der noget jeg skal ordne nu hvor den er så skiltad ???

er ikke så skarp i motor men efter egen mening meget snild på fingerne:-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Larsen.
Et slibesæt består af diverse pakninger. Du skal skifte toppakningen samt indsugningspakning og hvad der ellers er af pakninger og de er alle med i et slibesæt. Men du bør også slibe dine ventiler når du nu har skilt den ad, det kræver sikkert et besøg på et autoværksted da ventilerne skal afmonteres, ikke nogen dyr proces ca. 2 timers arbejde inc. slibning. Hvis du kun vil rense så brug en stålbørste.
Hvis du ikke skal bruge andet end toppakningen så kan du nøjes med at købe denne. Fin motor har selv en 2 qm 20.

Mvh jørgen
Glemte lige at når du har dine dyser ud så er det en god ide at få dem testet.
Mvh Jørgen
Hej
Når den nu er så adskilt hvorfor så ikke give den en honing med en kuglehoner og nogle nye stempelringe - med tiden kan de gamle ringe godt blive lidt trætte og samtidig med får du så lige tjekket lejepandernes tilstand så ved du alt om motorens tilstand og kan være rolig med at alt er ok - topstykket vil jeg som det mindste pille ventilerne ud gi dem en tur med en roterende stålbørste så al koksen kommer af derefter få fat i noget slibepasta af den fine type kom en smule olie på ventilstammen i med den en batteriboremaskine i den anden ende langsomme omdr og skiftevis højre venstre løb på maskinen og pumpeslib ventil og sæde (ind-ud) finale er at komme lidt kridt på ventilsædet og sætte ventilen i drej den en kvart omgang så skulle kridt sporet gerne være væk, glemte lige tjek lige slør i ventilstammen/styr.
Normalt bruger man ikke gamle pakninger igen - det plejer gerne at blive utæt - brug evt. flydende pakning på bundkar og sådanne steder så er du sikker på det er tæt - tjek lige om topstykket er skævt - brug en retteskinne eller stålvaterpas med slebet kant - brug et søgerblad på 0,05 - 0,1 max er den inden for det er det ok. når du nu samler igen så hold RENT omkring dig og delene med brug frisk olie ved samling - bare et sandkorn det forkerte sted kan ødelægge dit store arbejde........dyserne kan du få testet på et dieselværksted og er de flinke koster det ikke ret meget - for en der ved hvordan tager det max 5 min pr dyse----
er de så slidt og skal laves er det noget helt andet - så kan det godt blive lidt halvdyrt - yanmardele er ikke de billigste i verden. er der noget du er i tvivl om så bare spørg løs.....

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej igen tlarsen
5500 så er vi tæt på hinanden hvis du kommer i virkelig knibe kan jeg godt lige tage et kig og måske hjælpe dig lidt...........
mvh michael marinemekker

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

det lyder da ikke dårligt :-) man kan jo altid få lidt til halsen og en god både/motor snak.
er gået igang med ventilerne. de sluttter helt tæt nu :-) og toppen den er totalt ret
vil male det hele inden den skal samles igen jeg sys det er bedst så hvis man skal skille ad igen........
Annonce
miwi hvordan får man fat på dig???
er der forresten nogle der ligger inde men en generator der kan passe på min motor? mangler nemlig en :-) hvis det er til en fornuftig pris.
Hej tlarsen
har sendt en pm - lyder godt - rart med lidt hygge her i den kolde tid.
mvh michael

miwi vil du ikke prøve at sende pm igen da konen har slette alle mine mail :-(
Hej tlarsen

jo ;-) giv kvinder adgang til teknik - min hustru læser ikke dette :-) - og det går galt - det er nærmest en naturlov også her i huset -

michael

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også