Nedgravede asbest tagplader

Hejsa

Er der en "spredningsfare" ved nedgravede asbest tagplader i jorden ? En vens gamle gyllebeholder, er ifølge naboen i bunden fyldt op med en gammel bygning, incl dens tag som var asbest tagplader.....

Vi ved nok alle at støvet derfra kan give nogle kroniske lunge sygedomme, men vi kom til at tale om der var en decideret udsivnings/sprednings fare ved en sådan nedgravning ? Altså kan han plante næste års gulerødder lige ved siden af uden at dø af det

Han kommer dog nok i fremtiden til at rydde op da han påtænker en garage der, men vi får at se....

Jeg aner bare ikke noget om asbest som sådan så derfor denne tråd.

Vi har selv en gammel gård og det er jo ikke småting man finder overalt - i gamle dage kunne alt åbenbart graves ned
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det sker der ikke noget ved , det kommer ikke i afgrøderne
og alt det med aspestfare er i de fleste tilfælde mest hysteri , for de fleste af os der kun arbejder med det få gange er der ikke noget at være bange for
men for dem der arbejder med det dagligt er det en anden sag , der er det helt iorden med de regler der er , der kan det godt blive risikabelt
Ja, lidt jord dækker meget.. Jeg ville ikke være bekymret for asbest, det er ikke væske og ikke flygtig.. Men du kunne jo kontakte Miljøstyrelsen : http://www.mst.dk/Kontakt/

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Tjaa nu er det ikke her hos mig, min kammerart siger det samme, mens jeg nok var lidt mere "fjern det når du graver ud til den garage".....

Det er jo så heller ikke mig der skal grave så det er jo nemt sagt

Og ja der findes vist ikke en dansk gård hvor udtrykket lidt jord dækker meget IKKE er brugt - sørgeligt men ofte sandt !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af kamb på 08 jan 2010 23:05
Ja, lidt jord dækker meget.. Jeg ville ikke være bekymret for asbest, det er ikke væske og ikke flygtig.. Men du kunne jo kontakte Miljøstyrelsen : http://www.mst.dk/Kontakt/


Hvis du kontakter Miljøstyrelsen, kan du se frem til at få ejendommen klassificeret som muligvis forurenet.
Sådan vil den stå indtil man ad åre, 20-50 år, får kigget nærmere på den.
I ventetiden må du vente med at belåne, sælge eller disponere over den.
Måske du lige skal indfri evt lån i ejendommen, idet værdien nedskrives til noget der minder om kr. 0,00, hvorefter kreditforningen skal kræve lånene indfriet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Se det tror jeg han bliver ked af at høre !

Men det bekræfter jo nok at han bør grave det op og komme af med det.

Nå men nok om det, tak for svar.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg tror han skal enten dække det til eller flytte det i nattens mulm og mørke. Han skal i hvert fald ikke underrette nogen myndigheder (heller ikke ringe og spille nysgerrig på en fiktiv kammerats vegne... Det gør dem mistænksomme), for hvis en myndighed bliver adviseret er det garanteret ikke noget han selv må gøre.
Jeg er selv af den holdning at nedgravet asbest er harmløst. Det skal smuldres og smides op i luften for at gøre skade.
De gamle tagplader skal selvfølgelig opgraves og bortskaffes forsvarligt.

De koster ham jo ingenting at komme af med dem på genbrugen, så der er ingen undskyldning for ikke at grave dem op, og få dem kørt kørt væk.

Jeg mener personligt at alt de asbest skal afleveres forsvarligt på en genbrug, og ikke bare lukkes inde bag et nyt tag, graves ned osv. og dermed overlades til næste generation.
Hej alle

Vi har været sammen her til formiddag da han lige skulle hjælpe med min bil. Han aner ikke om naboen taler sandt og som vi kom til at tale om så er det nok i en millard stykker dernede ?

Han siger dog at han er stødt på toppen af gylletanken og derfor kommer han hvertfald til at pille i det beton. Om han vil grave videre ved han ikke.

Og ja det skal på genbrug ! Vi væltede selv en længe her på min egen gård, hvor en lille sidebygning var med asbest tag, og det var med professionelle folk. Jeg sparede en stor del af omkostningerne ved at selv tage pladerne af og køre dem væk - så det er klart noget folk ikke vil røre ved
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Må hellere uddybe:
Hvis han vælger at grave det op, skal det på genbrug... Når jeg skriver "i nattens mulm og mørke" mener jeg at ingen myndigheder bør underrettes. Desuden er der, såvidt jeg ved, mange genbrugpladser hvor der er en kvote for hvor meget asbest man må aflevere om dagen. Hvis det var på min grund og jeg ikke skulle lave noget andet på stedet, ville jeg dog lade det ligge. For midt i alt asbesthysteriet nævnes det ikke at det er når der mosles med det at det sviner.
Du kan jo også tage kontakt til selve firmaet, der producerede tagpladerne. De eksisterer stadig i Aalborg og kan være dig behjælpelig med spørgsmål vedr. asbest i pladerne.
 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis